Zapłaciłeś w sklepie internetowym, jednak nie otrzymałeś zamówionych towarów? Biuro podróży, w którym wykupiłeś wycieczkę, ogłosiło upadłość? A może firma budowlana nie wykonała remontu na czas i chcesz odzyskać pieniądze za nieterminową realizację zlecenia?
Jak to możliwe, by płatność kartą była jednym ze sposobów ochrony przed nieuczciwymi sprzedawcami? Jeśli zdarzy się, że z jakichś powodów transakcja przy użyciu karty nie powiedzie się lub zostanie zrealizowana nieprawidłowo, masz prawo do reklamacji w banku.
Kiedy pomoże chargeback?
Operacja chargeback to bezpłatny mechanizm ochrony konsumenta, który umożliwia zwrot pieniędzy z konta sprzedawcy lub usługodawcy na konto posiadacza karty. Jest on dostępny dla każdego rodzaju karty: debetowej, kredytowej czy pre-paid, oferowanej przez organizacje płatnicze takie jak VISA czy Mastercard. Procedurze chargeback podlegają zakupy dokonane zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i internetowych, a także wypłaty z bankomatów i w oddziałach banków. Nie ma znaczenia, czy transakcje opłacane kartą były dokonywane w Polsce czy też za granicą. Przepisy w/w organizacji płatniczych mają zastosowanie na całym świecie.
Z usługi chargeback możesz skorzystać, gdy została użyta Twoja karta płatnicza i:
• nie otrzymałeś zamówionego towaru lub usługa nie została wykonana
• otrzymany towar jest uszkodzony lub niezgodny z opisem
• oddałeś towar, ale nie otrzymałeś zwrotu pieniędzy
• zostałeś obciążony za usługę dodatkową, której nie zamawiałeś
• transakcja nie powiodła się, zapłaciłeś w inny sposób, np. gotówką, a mimo to Twoja karta została obciążona
• Twój rachunek został podwójnie lub wielokrotnie obciążony
• karta została obciążona błędną kwotą transakcji
• transakcja została rozliczona w innej walucie niż ta, którą akceptowałeś
• nie wykonałeś transakcji samodzielnie – zgubiłeś swoją kartę lub została Ci ona skradziona
• anulowałeś transakcję, ale mimo to akceptant przesłał rozliczenie
• ktoś skopiował zawartość paska magnetycznego Twojej karty w celu utworzenia kopii i dokonywania niedozwolonych zakupów
• nie otrzymałeś części lub całości gotówki wypłacanej w bankomacie.
Jak złożyć skuteczną reklamację?
1. Zgłoś kartę w banku, który ją wydał i wskaż transakcję, którą chcesz zareklamować.
Warto zapoznać się z warunkami skorzystania z procedury chargeback zawartymi w regulaminie Twojego banku. W szczególności zwróć uwagę na informację o terminie, jaki masz na złożenie reklamacji. W zależności od banku, będą wymagane dodatkowe działania, np. zastrzeżenie karty, czy też dostarczenie dokumentacji, która pomoże udowodnić Twoje racje. Takim poświadczeniem może być np. wydruk z terminala lub dokument potwierdzający, że próbowałeś dochodzić już swoich praw u sprzedawcy lub usługodawcy, który obciążył Twoją kartę.
Jakie dane zawrzeć w reklamacji? Wpisz:
• imię i nazwisko posiadacza karty
• numer karty płatniczej
• datę transakcji
• powód składania reklamacji, opis problemu
• kwotę i walutę transakcji
• nazwę akceptanta transakcji lub lokalizację terminala/bankomatu akceptującego transakcję.
2. Bank skontaktuje się z organizacją płatniczą.
W postępowaniu reklamacyjnym, oprócz banku i klienta, udział biorą również wydawcy karty, agent rozliczeniowy oraz akceptant karty, np. sklep. Organizacja płatnicza – po zapoznaniu się ze zgłoszeniem – kieruje je do instytucji rozliczającej transakcje. Ta z kolei ma obowiązek wyjaśnienia problemu ze sprzedawcą.
3. Instytucja rozliczeniowa poinformuje bank o decyzji, jaka zapadła w Twojej sprawie.
Reklamacja jest rozpatrywana pozytywnie, jeśli sprzedawca:
• uzna zasadność roszczenia
• odrzuci reklamację, ale nie dostarczy dowodów świadczących o niepopełnieniu przez niego błędów w procederze transakcyjnym
• nie podejmie żadnych kroków wyjaśniających sprawę.
Klient nie otrzyma zwrotu pieniędzy, jeśli sprzedawca przedstawi dowody świadczące o jego niewinności. O podjętej decyzji zostaniesz poinformowany przez bank telefonicznie, drogą mailową lub listownie.
Pamiętaj, że możliwość tzw. obciążenia zwrotnego to Twoje prawo! A bank ma obowiązek przyjąć Twoje zgłoszenie reklamacyjne. Nie zniechęcaj się żmudną i czasochłonną procedurą. W wielu przypadkach masz duże szanse na odzyskanie swoich nie do końca utraconych pieniędzy. A jeśli chciałbyś uniknąć konieczności korzystania z procedury reklamacyjnej, trzymaj się zasady: „współpracuję tylko z rzetelnym usługodawcą”. Jego wiarygodność możesz zweryfikować m.in. na www.infoKonsument.pl