Zakupy w e-sklepach według nowej ustawy o prawach konsumenta

Ustawa o prawach konsumenta, która obowiązuje od 25 grudnia 2014 r., nałożyła na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż znacznie więcej obowiązków. Wszystko po to, by zabezpieczyć konsumentów przed niekorzystnymi warunkami umowy zakupu.

Jesteś konsumentem zawsze wtedy, gdy dokonujesz zakupu w sklepie internetowym na własne potrzeby. To znaczy, że nabyty towar lub usługa nie będą wykorzystywane w działalności gospodarczej lub zawodowej. Wyżej wspomniana Ustawa (http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000827) dokładnie określa, w którym momencie sklep internetowy jest zobowiązany do przekazania konsumentowi informacji na temat woli związania się umową, momentu rozpoczęcia składania zamówienia oraz rzeczywistego złożenia zamówienia. Informacje te muszą zostać udzielone w wyraźny, jasny i czytelny sposób. Obowiązku muszą dopełnić przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż za pośrednictwem Internetu. Muszą to zrobić najpóźniej w chwili wyrażenia przez konsumenta woli związania się umową na odległość. W praktyce komunikaty wyświetlają się w momencie, gdy kupujący przechodzi z koszyka zakupowego do etapu finalizacji zamówienia. Dane mogą pojawić się wcześniej, np. przy opisach produktów, jak również w regulaminie sklepu.

O czym musi Cię poinformować sklep internetowy?

Zanim zawrzesz umowę, sklep internetowy powinien dostarczyć Ci takie informacje jak:

  1. Dane identyfikacyjne, czyli nazwę, organ rejestrowy, numer rejestrowy (np. KRS, NIP), adres prowadzonej działalności, adres e-mail oraz (jeśli posiada) numer telefonu i faksu.
  2. Sposób porozumiewania się z konsumentem, szczególnie w przypadku zastosowania droższych niż tradycyjne kanałów komunikacji, jak na przykład linia telefoniczna o podwyższonej opłacie.
  3. Przedmiot umowy, którego specyfikacja jest podana na stronie produktu w sklepie internetowym. W szczególności obowiązek dotyczy podania łącznej ceny świadczenia, z uwzględnieniem opłaty za dostarczenie zamówienia oraz wszelkich innych kosztów związanych z zawarciem umowy. Jeśli na tym etapie nie jest to możliwe, ponieważ przykładowo sklep umożliwia wybór różnych form dostawy w trakcie składania zamówienia, musi poinformować konsumenta o wariantach cenowych. Wszelkie dodatkowe koszty, o których przedsiębiorca nie informuje wcześniej, muszą zostać zaakceptowane przez konsumenta. Ustawa odrzuca stosowanie automatycznie zaznaczonego pola checkbox. Jeśli konsument nie został poinformowany o dodatkowych kosztach lub przedsiębiorca nie uzyskał jego zgody, nie może obciążyć kupującego tymi opłatami.
  4. Procedura rozpatrywania reklamacji, w szczególności adres, pod którym jest możliwe złożenie reklamacji. Zwłaszcza, kiedy jest inny niż adres podany jako identyfikacyjny.
  5. Prawo odstąpienia od umowy oraz wzór formularza odstąpienia od umowy, który stanowi załącznik nr 2 do ustawy o prawach konsumenta. Jest to istotne ze względu na dodatkowe koszty zwrotu zakupionych przedmiotów, zwłaszcza jeśli ich charakter nie pozwala na odesłanie pocztą. Pamiętaj, że na odstąpienie od umowy bez podawania przyczyny masz teraz 14 dni od dnia dostarczenia towaru (wcześniej było to tylko 10 dni). Istotna jest tu data wysyłki formularza, a nie odebrania go przez przedsiębiorcę. Jeżeli nie zostałeś poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu na odstąpienie.
  6. Funkcjonalności i techniczne środki ochrony w przypadku zakupu treści cyfrowych, np. przy zakupie albumu muzycznego będzie się to wiązać z obowiązkiem poinformowania o rozszerzeniu pliku (np. MP3), prawach autorskich oraz możliwości odtworzenia muzyki.

Zanim potwierdzisz zakup, musisz zostać poinformowany o wszelkich ograniczeniach dostawy produktów oraz o sposobach płatności akceptowanych w sklepie internetowym. W chwili potwierdzania zamówienia, przedsiębiorca musi raz jeszcze poinformować Cię o przedmiocie umowy, sposobie porozumiewania się, cenie i pozostałych kosztach. Widok podsumowujący powinien zawierać widoczny przycisk potwierdzający chęć złożenia zamówienia, a także czytelną informację o związanej z tym opłacie. W innym przypadku, umowa nie jest wiążąca.

Nowa ustawa o prawach konsumenta przywiązuje dużą wagę do tego, byś był dobrze poinformowany. Pamiętaj jednak, że zanim złożysz zamówienie w sklepie on-line i dokonasz płatności, warto sprawdzić jego wiarygodność (możesz to zrobić za pośrednictwem www.infoKonsument.pl). Rzetelny sklep internetowy, to gwarancja pomyślnej finalizacji Twojego zakupu.

Podobne wpisy

Cyberprzestępczość – zagrożenie XXI wieku

Rozwój nowoczesnej techniki wiąże się w wieloma pozytywnymi aspektami dla ludzkości, ale ma także swoje ciemne strony. W obliczu wciąż rosnącej liczby użytkowników Internetu, cyberprzestępczość staje się coraz większym zagrożeniem. Podstawą bezpiecznego korzystania z komputera jest świadomość zagrożeń i wiedza, jak się przed nimi chronić.

Czytaj więcej

Instytucje, które dbają o Twoje bezpieczeństwo i regulują działalność BIG

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Nadzoruje działalność BIG

Związek Przedsiębiorców Finansowych w Polsce

Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi