Co zrobić z wadliwym towarem zakupionym przez Internet?

Zakupiłeś towar niezgodny z umową, a może ujawniły się w nim jakieś wady? Taki towar podlega reklamacji! Zapoznaj się z materiałem i poznaj swoje prawa.

Internet daje nam coraz więcej możliwości. Pozwala  na wykonanie wielu czynności bez wychodzenia z domu. Oprócz pozytywnego aspektu, Internet tworzy też niebezpieczeństwa. Wynika to np. z braku możliwości dotknięcia i realnego zapoznania się z produktem.  Kupując on-line możesz zderzyć się z sytuacją, w której produkt nie odpowiada opisowi, wymogom technicznym oraz Twoim oczekiwaniom. W takiej sytuacji wykorzystaj możliwości, które Ci przysługują.

Równoważne warianty, z których możesz skorzystać

Przy pierwszej reklamacji wadliwego towaru możesz wybrać jedno z czterech roszczeń przysługujących w ramach rękojmi: wymiana towaru na nowy, naprawa, obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy – w przypadku bardzo istotnej wady. Wariant reklamacji zależy od konsumenta, przedsiębiorca natomiast ma prawo odmówić nam wybranego wariantu, gdy jest on kosztowny w porównaniu z innym rozwiązaniem. Należy wtedy wybrać inny wariant, z trzech które pozostały.

Okres szczególnej ochrony towaru

Okres domniemanego istnienia wady przy roszczeniach opartych na podstawie rękojmi został przedłużony z 6 do 12 miesięcy. Rozumie się przez to taką sytuację, w której wada ujawni się w pierwszych dwunastu miesiącach od dnia wydania, a także uniemożliwi sprzedawcy przerzucenie winy na konsumenta. Sprzedawca będzie zmuszony udowodnić, że wada nie istniała w momencie sprzedaży.

Kto płaci za odesłanie wadliwego towaru?

W momencie składania reklamacji/ rękojmi Twoim obowiązkiem jest dostarczenie przedsiębiorcy wadliwego towaru. Jeżeli rekomendacja zostanie przyznana, masz prawo żądać zwrotu kosztów za przesyłkę oraz ubezpieczanie wysyłanego przedmiotu.

Pamiętaj!

Jeżeli, złożyłeś reklamację z tytułu rękojmi, sprzedawca ma 14 dni kalendarzowych na odpowiedź i ustosunkowanie się do Twoich żądań. Jeżeli w tym terminie nie otrzymasz odpowiedzi – oznacza to, że reklamacja została przyjęta przez sprzedawcę!

Rozsądnych zakupów :).

Podobne wpisy

Wyprzedaże online. Jakie prawa mają kupujący?

Całodobowa dostępność, produkty, których nie można znaleźć stacjonarnie, atrakcyjne ceny i specjalne promocje – to powody, dla których coraz więcej Polaków robi zakupy przez Internet. Zwłaszcza wyprzedaże online przyciągają przed ekrany tysiące internautów. Wraz z niższą ceną często akceptujemy zastrzeżenia sklepów zakazujące zwrotu czy reklamacji towaru. Czy na pewno nie mamy do nich prawa?

Czytaj więcej

Instytucje, które dbają o Twoje bezpieczeństwo i regulują działalność BIG

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Nadzoruje działalność BIG

Związek Przedsiębiorców Finansowych w Polsce

Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi