Całodobowa dostępność, produkty, których nie można znaleźć stacjonarnie, atrakcyjne ceny i specjalne promocje – to powody, dla których coraz więcej Polaków robi zakupy przez Internet. Zwłaszcza wyprzedaże online przyciągają przed ekrany tysiące internautów. Wraz z niższą ceną często akceptujemy zastrzeżenia sklepów zakazujące zwrotu czy reklamacji towaru. Czy na pewno nie mamy do nich prawa?
Zakupy online a zakupy stacjonarne – różne prawa kupujących
Można powiedzieć, że klienci sklepów internetowych mają więcej praw niż osoby robiące zakupy w tradycyjnych sklepach.
Wynika to z faktu, że podczas zakupów online zawierana jest umowa na odległość. Mimo zdjęć i opisów produktu nadal nie mamy pełnych informacji na temat jego właściwości (dotyczy to zwłaszcza artykułów takich jak odzież i obuwie) i po ich dostarczeniu może okazać się, że odbiegają one od naszych wyobrażeń czy oczekiwań. W związku z tym klientom sklepów internetowych przysługuje prawo do zwrotu towaru, nawet jeśli jest on pełnowartościowy. Kupujący w sklepach stacjonarnych nie mogą liczyć na takie prawo. Jeśli jakiś sklep dopuszcza możliwość zwrotu, wynika to jedynie z jego dobrej woli, a nie z przepisów prawa.
Szczegółowe przepisy dotyczące sprzedaży na odległość zawarte są w ustawie o prawach konsumenta z 30 maja 2014 roku.
Wyprzedaże online a prawo do zwrotu towaru
Jak skorzystać z prawa do zwrotu towaru kupionego w sklepie internetowym? Przede wszystkim należy złożyć oświadczenie o rezygnacji z zakupu w ciągu 14 dni od momentu odbioru zamówienia, a w ciągu kolejnych 14 dni odesłać towar do sprzedawcy. Nie trzeba podawać w nim powodu zwrotu – wynika ono z tzw. prawa do namysłu, które obowiązuje nawet wtedy, gdy produkt pochodzi z wyprzedaży.
Jeśli zamówienie obejmowało produkty dostarczane partiami lub w różnym terminie, czas na odstąpienie od umowy liczony jest od następnego dnia po dostarczeniu ostatniej rzeczy. Jeśli umowa zakładała regularne dostarczanie produktów przez określony czas, czyli np. prenumeratę, czas na odstąpienie liczony jest od następnego dnia po otrzymaniu pierwszej rzeczy.
Dodatkowych informacji na temat warunków zwrotu należy szukać w regulaminie sklepu. Jeśli sprzedawca nie zamieścił nigdzie informacji o możliwości zwrotu, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy.
Prawo do zwrotu nie dotyczy jedynie takich towarów zamówionych online, jak:
- artykuły wykonane na specjalne zamówienie (np. z nadrukiem zleconym przez klienta),
- szybko psujące się (np. żywność),
- produkty, których otwarcie narusza higienę (np. opakowanie soczewek, strzykawek).
Wyprzedaże online a prawo do reklamacji
Kupując w sieci, również na wyprzedaży i w obniżonej cenie, mamy prawo nie tylko do zwrotu, ale i do reklamacji towaru.
Reklamować można produkty niekompletne lub uszkodzone, a także niezgodne ze specyfikacją lub obietnicami producenta. Procedura reklamacji powinna być dokładnie opisana w regulaminie sklepu. Najczęściej czas na zareklamowanie towaru upływa po 2 latach od momentu zakupu, chyba że producent zadecydował inaczej. Reklamacja powinna mieć formę pisemną i zawierać daty nabycia i otrzymania towaru, opis usterki lub niezgodności, okoliczności, w których odkryto wadę. Wraz z tak przygotowanym pismem należy odesłać reklamowany przedmiot, dołączając dowód zakupu (niekoniecznie paragon – równie dobrze może to być potwierdzenie płatności lub wyciąg z konta).