Telefon na abonament – sprawdź siebie, zanim podpiszesz!

Abonamenty telefoniczne mają bardzo wielu zwolenników, między innymi ze względu na wygodę rozliczeń. Nie każdy jednak może z nich skorzystać. Niektóre z firm przed podpisaniem umowy za zgodą klienta sprawdzają jego historię w biurach informacji gospodarczej. Jeśli pojawiają się tam niekorzystne wpisy, mogą odmówić świadczenia usług telekomunikacyjnych.

Klienci firm telefonicznych są nie tylko sprawdzani w BIG pod kątem zadłużeń w innych firmach, ale również dopisywani do tych baz, jeśli zalegają ze spłatą abonamentu. Jak się okazuje, dzieje się to dość często. Wśród Polaków w wieku  26-35 lat najczęstszą przyczyną zadłużenia są właśnie opłaty za telefon, internet i telewizję. Długi te wynikają z niezapłaconych rachunków i kar za zerwane umowy, ale bywają również konsekwencją impulsywnego wyboru oferty z drogim smartfonem. Rata za telefon doliczana jest do comiesięcznego abonamentu, znacznie podnosząc jego cenę. Niejednokrotnie okazuje się ona zbyt wysoka, by spłacać ją regularnie  np. przez 2 lata. Skutkuje to powstaniem zadłużenia i wpisem do rejestru dłużników.

Kiedy firma telekomunikacyjna może wpisać nas do BIG?

Dostawca usług telefonicznych może umieścić negatywny wpis o swoim kliencie w biurze informacji gospodarczej, jeśli:

  • łączne zadłużenie (z tytułu wszystkich zaległych opłat, nie tylko ostatniego abonamentu) wyniosło min. 200 zł,
  • od wymaganego terminu płatności minęło przynajmniej 30 dni,
  • klient został poinformowany o zamiarze wpisania do BIG.

W przypadku droższych abonamentów oznacza to, że już po miesiącu zalegania z płatnością można trafić na czarną listę dłużników.

Szansa na informację pozytywną

W BIG-ach znajdują się nie tylko dane o zadłużeniu. Coraz więcej firm telekomunikacyjnych (i z innych branż) korzysta z możliwości wpisania pozytywnych informacji na temat swoich klientów. Są to wpisy świadczące o tym, że operator otrzymywał od danej osoby płatności w ustalonym wcześniej terminie, bez żadnych problemów.

Informacja pozytywna potwierdza wiarygodność konsumenta lub firmy i może być jednym z czynników decydujących np. o uzyskaniu lepszej oferty kredytu. Biorąc to pod uwagę, warto traktować terminy płatności abonamentów jako sposób na budowanie wizerunku rzetelnego płatnika.

Jak sprawdzić siebie w BIG?

Aby upewnić się, że będziesz mógł wziąć telefon na abonament, sprawdź, czy Twoje dane nie znajdują się w rejestrze biura informacji gospodarczej. Najłatwiej zrobić to rejestrując się w serwisie infoKonsument.pl należącym do ERIF BIG S.A. Po założeniu konta każdy ma możliwość sprawdzenia siebie lub stałego monitorowania wpisów pojawiających się na swój temat. Raz na 6 miesięcy usługa sprawdzenia dostępna jest za darmo.

Zarejestruj się już teraz, by zdobyć pewność, że abonament jest dla Ciebie dostępny.

Podobne wpisy

Instytucje, które dbają o Twoje bezpieczeństwo i regulują działalność BIG

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Nadzoruje działalność BIG

Związek Przedsiębiorców Finansowych w Polsce

Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi