Wyprzedaże w środku sezonu – jak skorzystać na promocjach?
Rób zakupy z głową!
✓ Zobacz jak zyskać więcej, płacąc mniej oraz jak wykorzystać sezonowe wyprzedaże.
Czytaj więcejNa czym polegają płatności w internecie, jak ich dostawcy dbają o bezpieczeństwo użytkowników i który rodzaj płatności wybrać do sklepu internetowego?
Obecnie 41% internautów deklaruje, że robi zakupy przez internet, a 49% z nich uzależnia swój zakup od dostępności różnych form płatności. W ostatnich latach płatności online bardzo się upowszechniły. W jaki sposób działają, czy są w pełni bezpieczne i które z nich warto wybrać do swojego sklepu internetowego?

Szybkie płatności online możliwe są dzięki bramkom płatności internetowych. Proces płatności integrowany jest z systemem bankowym, dzięki czemu klienci nie muszą wpisywać ręcznie numeru konta i pozostałych danych przelewu, bo te uzupełniane są automatycznie. Wystarczy, że zalogują się na stronie swojego banku i potwierdzą przelew kodem.
Jeszcze szybszą formą płatności jest BLIK. W aplikacji mobilnej swojego banku klient generuje specjalny kod, który jest wpisywany do systemu płatności i zatwierdzany PIN-em.
Oprócz tego internauci mają do wyboru płatność kartą, która wymaga wprowadzenia jej numeru, daty ważności i kodu zabezpieczającego.
Dzięki takim sposobom zamówienie opłacane jest od razu, a sprzedawca może rozpocząć jego realizację bez czekania na zaksięgowanie transakcji. W porównaniu z tym tradycyjne przelewy są nie tylko bardziej uciążliwe (bo wymagają ręcznego przepisywania wszystkich danych, z ryzykiem pomyłki), ale także wolniejsze – od ich wysłania do momentu zaksięgowania mija często cały dzień roboczy.
W większości przypadków płatności online są darmowe dla kupujących, sprzedawca płaci jedynie od 1,5 do 3% wartości transakcji.

Korzystanie z płatności online jest obecnie równie bezpieczne, jak korzystanie z bankowości internetowej. Instytucje pośredniczące w transakcjach online są nadzorowane przez te same instytucje, które kontrolują banki. Kolejnym czynnikiem, który wpływa na bezpieczeństwo transakcji, są przepisy prawa, takie jak ustawa o usługach płatniczych czy dyrektywy Parlamentu Europejskiego – PSD i PSD2. Organizacje płatnicze (jak np. wydawcy kart płatniczych) w ramach ochrony danych posiadaczy kart ustaliły też międzynarodowe certyfikaty, a większość banków wdrożyła już usługę 3D Secure zabezpieczającą dodatkowo transakcje kartami. Wiele systemów płatności obejmuje swoje transakcje całodobowym monitoringiem, który pozwala szybko reagować na wszelkie nieprawidłowości i potencjalnie niebezpieczne sytuacje.
Dzisiejsi internauci stawiają coraz większe wymagania sklepom internetowym i oferowanym przez nie metodom płatności. Dlatego w interesie sprzedawcy jest zapewnienie jak największego ich wyboru, zmniejszającego prawdopodobieństwo porzucenia koszyka zakupowego tuż przed sfinalizowaniem transakcji.
Polacy mają specyficzne upodobania płatnicze – oczekują od płatności przede wszystkim wygody, nie zawsze chcą płacić kartami, preferują szybkie przelewy. Idealnie, jeśli płatność jest zintegrowana ze stroną lub aplikacją i nie wymaga logowania w kolejnej zakładce.
Sklepy, które obsługują dużą ilość transakcji dziennie, powinny zwrócić uwagę, czy wybrany przez nich system płatności będzie w stanie bezbłędnie je obsłużyć.
Nie bez znaczenia jest również bezpieczeństwo transakcji – warto zainwestować w taki system, który podlega krajowemu nadzorowi i posiada międzynarodowe certyfikaty. Świadomość, że płatności online są w pełni bezpieczne, a do tego wygodne i szybkie, sprawia, że użytkownicy coraz mniej obawiają się kupowania przez internet.

Niniejszy tekst jest drugim z cyklu poświęconego e-commerce w Polsce. Zapraszamy też do przeczytania artykułu na temat decyzji zakupowych i poradnika o tym, jak założyć sklep internetowy.
Kategoria: E-zakupy Udostępnij na:
Rób zakupy z głową!
✓ Zobacz jak zyskać więcej, płacąc mniej oraz jak wykorzystać sezonowe wyprzedaże.
Czytaj więcejUstawa o prawach konsumenta, która obowiązuje od 25 grudnia 2014 r., nałożyła na przedsiębiorców prowadzących sprzedaż znacznie więcej obowiązków. Wszystko po to, by zabezpieczyć konsumentów przed niekorzystnymi warunkami umowy zakupu.
Czytaj więcejNadzoruje działalność BIG
Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk
Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi