Chargeback, czyli obciążenie zwrotne – na czym polega i kiedy jest przydatne?

Jeśli padliśmy ofiarą nieuczciwego sprzedawcy lub bankomat nie wydał pieniędzy, istnieje dość prosty sposób na to, by odzyskać swoje środki. Jest nim chargeback, czyli obciążenie zwrotne, dzięki któremu można domagać się swoich praw bezpośrednio u wydawcy karty.

Na czym polega procedura chargeback?

Chargeback to rodzaj zwrotu środków na kartę w przypadku, gdy klient nie był zadowolony z produktów lub usług, za które zapłacił, nastąpiła pomyłka lub doszło do oszustwa. Jako konsumenci możemy korzystać z tej usługi, jeśli posiadamy kartę Visa lub MasterCard, bez względu na to, czy jest to karta kredytowa, debetowa czy przedpłacona.

Procedura chargeback jest prowadzona przez bank w naszym imieniu. Możemy zainicjować zwrot, kontaktując się bezpośrednio z bankiem, który wydał kartę. Wówczas reklamacja jest przesyłana do akceptanta karty (czyli najczęściej sprzedawcy).

Czas na zgłoszenie reklamacji zależy od jej powodu i może być to: 45, 60, 90, 120 i 540 dni, choć w większości przypadków wynosi on 120 dni po planowanej dacie dostarczenia towaru lub usługi.

Kiedy możemy skorzystać z chargeback?

Usługa chargeback daje nam wiele możliwości do otrzymania zwrotów środków. Możemy z niej skorzystać m.in. w przypadku:

  • sytuacji związanych z podejrzeniem oszustwa – np. posiadacz karty reklamuje transakcję, w której nie brał udziału, której nie autoryzował lub brak jest jego wymaganego podpisu,
  • błędów w autoryzacji – np. wydawca otrzymał transakcję, która przekraczała limit na karcie, nastąpiła odmowa, a środki mimo to zostały pobrane,
  • zwrotów lub unieważnień transakcji – np. towary lub usługi zakupione przez internet nie były zgodne z zamówieniem, były uszkodzone lub niepełne albo nie został dokonany zwrot środków za zwrócone towary,
  • nieotrzymania przez posiadacza karty dóbr lub usług, za które zapłacił.

Jednym z wyjątków, gdy chargeback nie może być pierwszym etapem reklamacji, są sytuacje związane z upadłymi biurami podróży. W przypadku, gdy opłaciliśmy wyjazd, do którego nie doszło, przed złożeniem reklamacji w banku musimy złożyć ją w odpowiednim Urzędzie Marszałkowskim. Dopiero, gdy otrzymamy odpowiedź dotyczącą braku zwrotu części lub całej kwoty, bank może rozpocząć procedurę chargeback.

Chargeback krok po kroku

Jeśli mieliśmy do czynienia z nieuczciwym lub nierzetelnym sprzedawcą, warto wiedzieć, jak dokładnie postąpić w takim przypadku.

  1. Zgłaszamy reklamację do wydawcy karty, którym w większości przypadków jest bank. Najlepiej być przygotowanym na prośbę o dostarczenie dodatkowych dokumentów potwierdzających transakcję, czyli np. wydruk z terminala lub informację o tym, jak próbowaliśmy odzyskać pieniądze u sprzedawcy w trybie reklamacji.
  2. Bank ma obowiązek przyjęcia naszej reklamacji. Jeśli próbuje tego uniknąć, powtarzamy wcześniejsze czynności, najlepiej w formie pisemnej.
  3. Agent rozliczeniowy kontaktuje się ze sprzedawcą i informuje go o rozpoczętej procedurze chargeback. Jednocześnie prosi o zajęcie stanowiska w tej sprawie.

Jeśli sprzedawca nie uzna reklamacji i dostarczy dowody na to, że ma rację, nie otrzymamy zwrotu. W każdym innym przypadku (gdy sprzedawca nie będzie miał dowodów potwierdzających jego rację, gdy nie ustosunkuje się do żądania lub gdy uzna reklamację) – otrzymamy zwrot środków na kartę. O uznaniu lub nieuznaniu reklamacji poinformuje nas bank.

Podobne wpisy

Instytucje, które dbają o Twoje bezpieczeństwo i regulują działalność BIG

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Nadzoruje działalność BIG

Związek Przedsiębiorców Finansowych w Polsce

Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi