W jakich sprawach pomaga rzecznik praw konsumenta?
Reklamacje w sklepach, problemy z zakupami online czy spory z przedsiębiorcami – to tylko niektóre ze spraw, którymi zajmuje się rzecznik praw konsumenta. Kiedy jeszcze warto się do niego zgłosić i w jakiej formie może nam udzielić pomocy?
Instytucja rzecznika praw konsumentów funkcjonuje w Polsce od 1999 roku. Organizacyjnie podlega on pod struktury starostwa powiatowego, a w miastach na prawach powiatu i powiatach powyżej 100 tys. mieszkańców może działać w ramach wyodrębnionego biura. Podstawą działalności rzecznika jest ustawa z dn. 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów. Obecnie w Polsce jest 371 rzeczników.
Kiedy warto zgłosić się do rzecznika praw konsumenta?
Sprawy, w związku z którymi interweniuje lub prowadzi poradnictwo Rzecznik Praw Konsumenta, dotyczą przede wszystkim:
– sprzedaży towarów w lokalu firmy – np. odmowa przyjęcia reklamacji, niejasne zapisy gwarancyjne, nieskuteczne usunięcie wad towaru;
– sprzedaży poza lokalem i na odległość – np. wprowadzanie w błąd co do przedmiotu sprzedaży podczas rozmowy telefonicznej, niezrozumiałe umowy, nieprzekazanie kopii dokumentów konsumentowi;
– usług – m.in. telekomunikacyjnych, przewozowych, transportu przesyłek, turystycznych, edukacyjnych, finansowych, deweloperskich, związanych z dostawą mediów, ubezpieczeniowych, zdrowotnych itd. Konsumenci proszą o interwencje w związku z agresywnymi formami reklamy, nieinformowaniem o dodatkowych opłatach i wszystkich warunkach umowy, trudnościami z odstąpieniem od umowy, wysokimi karami umownymi, źle naliczonymi opłatami, brakiem rzetelnych informacji o usługach.
W jaki sposób interweniuje rzecznik praw konsumenta
Rzecznik Praw Konsumentów znany jest przede wszystkim z udzielania bezpłatnych porad i informacji prawnych z zakresu ochrony interesów konsumentów. To jednak nie wszystko, co może dla nas zrobić – w razie potrzeby można liczyć na jego interwencję przez wystąpienie do przedsiębiorcy lub wytoczenie powództwa w sądzie.
Rzecznik może wystąpić do przedsiębiorcy z prośbą o wyjaśnienie w związku z niespełnieniem żądań konsumentów, udzielić mu pouczenia lub nakłaniać do ugody. Najczęstszymi powodami takich wystąpień w ostatnich latach były sprawy związane ze sprzedażą odzieży, sprzętu RTV i AGD oraz umowami nawiązywanymi poza lokalem i na odległość.
Jeśli polubowne postępowanie nie przynosi rezultatów, Rzecznik Praw Konsumentów pomaga również w sądzie – przygotowuje pozwy i wytacza powództwa na rzecz konsumentów. Najczęstszą przyczyną interwencji w sądzie są nieuwzględnione reklamacje i gwarancje na towary, a także nienależyte wykonanie usług i niedozwolone postanowienia w umowach.
Gdzie szukać pomocy
Aby znaleźć miejscowego rzecznika konsumentów, należy skorzystać z wyszukiwarki na stronie UOKIK. Poradę można uzyskać także pod numerem infolinii konsumenckiej lub rzecznika finansowego 22 333 73 25, we wtorki i czwartki w godzinach 11:00 – 13:00 (który odpowiada za sprawy związane z usługami finansowymi i ubezpieczeniowymi). W sprawach związanych z zakupami w krajach UE, Norwegii lub Islandii można zgłosić się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego ().
Otrzymanie kredytu ciągle nie jest łatwe. Bank pożyczy nam pieniądze wyłącznie wtedy, gdy będzie pewien, że je spłacimy. Niezależnie od tego, czy staramy się o kredyt na cele konsumpcyjne czy też kredyt hipoteczny, musimy mieć na uwadze, że bez wiarygodności i zdolności kredytowej nic nie osiągniemy. Warto dowiedzieć się, jak banki oceniają te wskaźniki i aktywnie zadbać o to, by była to jak najlepsza ocena.
Nie zawsze zakupiony przez nas sprzęt działa tak, jakbyśmy tego oczekiwali. Na szczęście w razie problemów z prawidłowym funkcjonowaniem lub fabrycznych uszkodzeń możemy skorzystać z gwarancji udzielanej przez producenta lub dystrybutora. Z reguły wymaga to samodzielnego odesłania urządzenia do sklepu lub serwisu. Od tej zasady są jednak wyjątki, a jednym z nich jest gwarancja door to door.