Jak obliczyć składki ZUS bez pomyłek
Jak obliczyć składki ZUS – standardowe, za mały ZUS, za pracownika? Co zmieniło się w przepisach związanych ze składkami ZUS?
Czytaj więcejRyzyko to nieodłączny element prowadzenia każdej działalności. Oznacza niebezpieczeństwo, że dane przedsiębiorstwo czy przedsiębiorca poniesie straty w wyniku swoich decyzji. Można zminimalizować to zagrożenie poprzez zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie.
Zarządzenie ryzykiem w przedsiębiorstwie to długotrwały proces, który ma na celu doprowadzenie do zmniejszenia ryzyka do akceptowalnego poziomu. Na podstawie danych i obserwacji zagrożeń należy opracować schemat usprawnienia, które trzeba będzie stopniowo wprowadzać. Efekty tych zmian, z racji rozciągnięcia w czasie, nie będą widoczne od razu. Później może się również okazać, że opracowany plan nie jest do końca właściwy lub sytuacja na rynku uległa zmianie, dlatego konieczne będą kolejne zmiany. Z tej przyczyny zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie jest procesem ciągłym i wymaga nieustannego doskonalenia metod.
Ryzyko jest nieodłączną częścią prowadzenia biznesu. Biorąc pod uwagę funkcjonowanie przedsiębiorstwa, można je podzielić na:
Opcji wystąpienia ryzyka w przedsiębiorstwie jest bardzo wiele. Inny podział zakłada czynniki ryzyka związane z samym funkcjonowaniem firmy:
Aby skutecznie zarządzać ryzykiem, należy przede wszystkim opierać się na danych i statystykach. Dlatego też trzeba stale monitorować sytuację branży, rynku oraz swojej firmy i podejmować takie działania, które sprawią, że ryzyko w firmie osiągnie optymalny poziom. Jego całkowite wyeliminowanie wydaje się bowiem niemożliwe do osiągnięcia ze względu na mnogość czynników wpływających na jego występowanie.
Identyfikacja ryzyka w przedsiębiorstwie wiąże się ściśle z samym pojęciem identyfikacji. Jest to po prostu rozpoznanie i ustalenie tożsamości niebezpieczeństwa, które może wystąpić w danej firmie. Polega ono także na ustalaniu przyczyn występowania ryzyka oraz miejsc, w których najczęściej się ono pojawia.
Proces identyfikacji ryzyka ma na celu wczesne odkrycie niebezpieczeństw dla danego przedsiębiorstwa i branży, aby móc odpowiednio szybko zareagować i powstrzymać dalszy rozwój ryzyka. Jest to istotne ze względu na możliwość osiągnięcia zysków lub poniesienia strat przez firmę.
Można wyróżnić kilka kategorii ryzyka, na które należy zwrócić uwagę:
Project Managament Institute (PMI) to międzynarodowe stowarzyszenie, powstałe w latach 60. ubiegłego wieku w USA, które zrzesza kierowników projektów. Przed kilku laty stowarzyszenie to przeanalizowało ryzyko w projekcie i opracowało 6-etapowe zarządzanie ryzykiem:
Zarządzenie ryzykiem w przedsiębiorstwie oraz jego kontrola opiera się przede wszystkim na konkretnych decyzjach i planie. Decyzje te mają doprowadzić do zminimalizowania szansy wystąpienia ryzyka, a nawet jego całkowite wyeliminowanie. W tym celu stosuje się dwie metody:
ERIF BIG SA może pomóc w procesie zarządzania ryzykiem w przedsiębiorstwie, przede wszystkim zapobiegając jego występowaniu. Jest to możliwe dzięki opcji sprawdzenia przedsiębiorstwa w BIG. Przed podjęciem jakiejkolwiek decyzji biznesowej o długofalowej współpracy, wypłaceniem zaliczki lub przekazaniem materiałów, zalecane jest sprawdzenie wiarygodności płatniczej potencjalnego partnera. Dzięki temu będziemy mogli uniknąć wielu problemów, m.in. trudności związanych z odzyskaniem nieuregulowanych należności lub opóźnień w wykonaniu zleceń. Oznacza to też uniknięcie ryzyka utraty płynności finansowej, ale też ryzyka reputacyjnego.
Kategoria: Przedsiębiorcy Udostępnij na:
Jak obliczyć składki ZUS – standardowe, za mały ZUS, za pracownika? Co zmieniło się w przepisach związanych ze składkami ZUS?
Czytaj więcejUstawa o zryczałtowanym podatku dochodowym określa zakres podmiotowy oraz przedmiotowy tego rodzaju podatku, a także jego stawki. Ustawa o podatku ryczałtowym bardzo konkretnie wskazuje, kto może skorzystać z tej uproszczonej formy opodatkowania, a kto nie. Co wynika z tego dokumentu? Co musi wiedzieć przedsiębiorca o zapisach z ustawy o ryczałcie?
Czytaj więcejNadzoruje działalność BIG
Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk
Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi