„Łatwo, szybko i bezproblemowo” – z takimi określeniami najczęściej kojarzą się zakupy przez internet. Ale czy zawsze tak jest? Choć kupowanie on–line jest wygodne, niejednokrotnie wiąże się z różnego rodzaju problemami. Poniżej opisujemy trudności, z którymi najczęściej borykają się konsumenci.
Mając dane sprzedawcy konsument jest w stanie zweryfikować w internecie czy taki przedsiębiorca faktycznie istnieje. Można również zapoznać się z opiniami dotyczącymi sprzedawcy, które są dostępne np. na forach. Dzięki temu zwiększamy bezpieczeństwo przyszłej transakcji.
Niestety często zdarza się, że strona internetowa nie zawiera informacji nt. sprzedawcy albo dane są bardzo ubogie (nie ma np. adresu, brakuje dokładnej nazwy). W takich sytuacjach najlepiej, aby konsument zrezygnował z zakupu. Jeśli pojawią się jakieś problemy związane z zakupem, np. konsument nie otrzyma rzeczy albo nabyty towar się zepsuje, konsument nie będzie wiedział od kogo powinien dochodzić swoich praw.
Niezamieszczenie regulaminu może świadczyć o braku rzetelności ze strony przedsiębiorcy. Co więcej, całkowite pominięcie tego dokumentu może oznaczać, że sprzedawca nie spełnia obowiązków informacyjnych wobec konsumenta, jakie nakłada ustawa o prawach konsumenta. Niestety praktyka pokazuje, że bardzo często strony bez regulaminów służą oszukiwaniu ludzi.
Dropshipping to model sprzedaży, w którym konsument zawiera umowę z przedsiębiorcą zajmującym się dropshippingiem, a towar dostarczany jest przez zagranicznego producenta lub hurtownika. Najczęściej jest stosowany przy zakupie elektroniki (m.in. telefonów komórkowych) lub odzieży i obuwia z krajów spoza Unii Europejskiej, zwłaszcza z Chin i innych krajów azjatyckich.
Trudności przy dropshippingu zaczynają się, gdy konsument chce reklamować wadliwy towar lub odstąpić od umowy. Przedsiębiorcy zajmujący się dropshippingiem (faktyczni sprzedawcy) twierdzą, że są jedynie pośrednikami i odsyłają konsumentów do zagranicznych producentów lub hurtowników (rzekomych sprzedawców), którzy nie podlegają przepisom unijnym.
Zazwyczaj strona internetowa, za pośrednictwem której konsument dokonuje zakupu, wygląda jak zwykły sklep internetowy. Konsumenci nie są należycie informowani, że przedsiębiorcy zajmujący się dropshippingiem występują w charakterze pośredników – w takim wypadku konsument powinien otrzymać informacje dotyczące tej usługi, np. cenę usługi lub zakres odpowiedzialności pośrednika.
Problematyka dropshippingu jest skomplikowana na gruncie polskich przepisów i wymaga fachowej pomocy specjalisty.
W większości przypadków sprzedawcy dostarczają towary za pośrednictwem firm przewozowych. W takim przypadku bardzo ważne jest, aby konsument pamiętał o kilku podstawowych zasadach:
Jeżeli w ciągu 14 dni od odebrania paczki okaże się, że zakupiony towar jest wadliwy, konsument powinien złożyć reklamację z tytułu rękojmi, a nie odstępować od umowy zawartej na odległość.
W okresie do odstąpienia od umowy konsument ma prawo zapoznać się z rzeczą tak, jak mógłby to zrobić w sklepie stacjonarnym. Jeżeli towar zostanie użyty w większym zakresie, konsument odpowiada za pomniejszenie wartości rzeczy, co daje sprzedawcy prawo do zmniejszenia kwoty zwrotu pieniędzy. Odesłanie przez konsumenta wadliwego towaru traktowane będzie przez sprzedawcę właśnie jako zmniejszenie jej wartości. Trudno będzie wykazać konsumentowi, że od początku towar był wadliwy.
Dlatego wykrycie wady niedługo po zakupie powinno być zgłoszone sprzedawcy w ramach reklamacji z tytułu rękojmi, a nie prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni.
Sprzedawca ma obowiązek dostarczyć towar w umówionym czasie, a jeżeli nie było żadnych ustaleń co do dnia dostawy, konsument powinien otrzymać towar maksymalnie w ciągu 30 dni od zawarcia umowy.
Jeśli ustalony termin nie zostanie dochowany, konsument może zażądać od sprzedawcy, aby ten wykonał umowę w dodatkowym, wskazanym przez konsumenta terminie i zagrozić, że jeżeli przedsiębiorca ponownie przekroczy czas na dostawę, konsument odstąpi od umowy. Jeśli przedsiębiorca mimo tego nadal nie wywiąże się z umowy, konsument może odstąpić od umowy i zażądać zwrotu pieniędzy.
Artykuł przygotowany we współpracy z Panią Małgorzatą Miś – prezes zarządu, Stowarzyszenie Aquila.
Nadzoruje działalność BIG
Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk
Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi