Co zrobić, kiedy zakupiony towar nie jest zgodny z umową? Jakie prawa masz jako konsument? Na te i wiele innych pytań w całej Polsce będą odpowiadać partnerzy akcji zainicjowanej przez ERIF BIG S.A. z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta.
Tematem przewodnim kampanii jest ochrona praw konsumentów i wskazanie firmy doradczych specjalizujących się w prawie konsumenckim. Akcja nosi tytuł „Jak oni kupują”.
Światowy Dzień Praw Konsumenta obchodzony jest na świecie już od ponad 33 lata, a w Polsce od 16. W tym roku do akcji dołączyły różne firmy i instytucje doradcze. Są to kancelarie prawne i podatkowe, radcy prawni, biura jakości, adwokaci, centra odszkodowań, firmy zajmujące się doradztwem prawnym i gospodarczym, poradnie, kancelarie finansowe, fundacje specjalizujące się w edukacji psychologicznej i inne. Od 15 marca do 15 kwietnia br. będą one świadczyć zainteresowanym osobom m.in. bezpłatne usługi konsultacyjne z zakresu prawa konsumenckiego, odszkodowań, podatków, prawa cywilnego, prawa nieruchomości, ubezpieczeń, korzystania z usług oferowanych w Internecie.
Lista firm jest dostępna po zalogowaniu w serwisie www.infokonsument.pl
Sprawdzaj wiarygodność firm
Zanim dokonasz zakupu, np. wycieczki w biurze podróży, mieszkania u dewelopera, czy skorzystania z oferty sklepów internetowych,sprawdź rzetelność płatniczą firmy w biurze informacji gospodarczej. Dzięki informacjom z BIG zyskasz dodatkową wiedzę, która pozwoli Ci zminimalizować ryzyko podjęcia współpracy z nierzetelnym podmiotem.
W trakcie akcji „Jak oni kupują”, będziesz miał możliwość nieograniczonego, bezpłatnego sprawdzenia informacji gospodarczej na temat wybranej firmy.
Prawo do wiedzy na własny temat
Pamiętaj, że jednym z praw każdego konsumenta jest dostęp do wiedzy na własny temat w biurze informacji gospodarczej. Sprawdzając dane na własny temat możesz dowiedzieć się, jakie dane na Twój temat znajdują się w ERIF BIG S.A., kto pytał o Ciebie w ciągu ostatnich 12 miesięcy i jakie informacje uzyskał.
Po co to robić? Banki, firmy pożyczkowe oraz inni usługodawcy sprawdzają wiarygodność płatniczą swoich klientów, m.in. poprzez weryfikację ich danych w BIG-u. Informacja negatywna na Twój temat może mieć wpływ na odmowę świadczenia usług.
Prawo do odzyskania pieniędzy
W czasie kampanii możesz również przekazywać informacje gospodarcze o niewywiązywaniu się ze zobowiązań pieniężnych kontrahenta, pod warunkiem, że posiadasz tytuł wykonawczy (np. prawomocny wyrok sądu zaopatrzony w klauzulę wykonalności) dotyczący wierzytelności, którą chcesz wpisać do bazy ERIF.
O czym konsument wiedzieć powinien?
Dodatkowo na stronie dedykowanej akcji „Jak oni kupują” będziesz mógł pobrać e-Poradnik przygotowany przez partnerskie firmy doradcze. Znajdziesz w nim m.in. odpowiedzi na pytania, na jakie klauzule należy zwrócić uwagę przy podpisywaniu umów? co zrobić w przypadku zakupu wadliwego towaru? jak przyjąć spadek, by nie odziedziczyć długu?
Jak skorzystać z bezpłatnych usług?
Aby wziąć udział w kampanii, zaloguj się do systemu infoKonsument.pl lub odwiedzić dedykowaną stronę www.infokonsument.pl/jak-oni-kupuja. Następnie kliknij w jedną z zakładek: Baza Wiedzy, Specjalne rabaty, Darmowe Sprawdzanie, Darmowe Dopisywanie i skorzystaj z darmowej rejestracji w serwisie infoKonsument.pl lub zaloguj się do serwisu. Po zalogowaniu, wybierz usługę z której chcesz skorzystać.