Bezpieczne e-zakupy, czyli omijamy przedświąteczne kolejki

Kiedyś, by zrobić udane zakupy, potrzebna była lista produktów, torba i portfel. Dziś wystarczy laptop i konto internetowe. E-sklepy stały się popularną alternatywą dla tradycyjnych zakupów. Przyciągają bogatym asortymentem i konkurencyjnymi cenami.

Święta dla zabieganych

Znasz to uczucie, gdy wracasz zmęczony z pracy i ostatnia rzecz, na jaką masz ochotę to wizyta w centrum handlowym? W okresie przedświątecznym szał zakupowy jeszcze bardziej daje się we znaki. Z pomocą przychodzą e-sklepy. Wystarczy komputer, tablet lub smartphone z dostępem do Internetu. Za pomocą wyszukiwarki on-line z łatwością przeglądniesz wirtualne półki sklepowe. Nie stracisz też czasu na stanie w kolejkach. Dzięki nowym technologiom możesz zamówić dowolny, interesujący Cię produkt, który zostanie Ci dostarczony prosto do domu. Najważniejsze jest to, że sklepy internetowe oferują towary w korzystnych cenach. Można też trafić na atrakcyjne rabaty. Płacąc za poszczególne produkty nawet po kilka złotych mniej niż w sklepie stacjonarnym, sprawisz sobie miłą niespodziankę – pod koniec miesiąca w Twoim portfelu pozostaną oszczędności. To dobry krok na rozpoczęcie nowego roku.

Przepis na bezpieczne e-zakupy 

Robisz zakupy w Internecie? Zacznij od ochrony komputera. Dobry program antywirusowy, zapora ogniowa, czyli filtr blokujący złośliwe aplikacje, da Ci gwarancję bezpiecznego surfowania w sieci. Podczas wpisywania haseł przy logowaniu na konta bankowe i do sklepów internetowych, warto korzystać z klawiatury ekranowej. Zakupowe poszukiwania rozpocznij od porównywarek cenowych (np. Ceneo.pl, Nokaut.pl). Po przejściu na stronę www wybranego sklepu upewnij się, że cena wybranego produktu jest taka sama jak ta, którą znalazłeś w porównywarce. Jeśli na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza, koniecznie zweryfikuj sklep internetowy. Ważne, by posiadał certyfikat bezpiecznego przesyłania danych. O szyfrowanym połączeniu świadczy protokół https:// oraz ikonka zamkniętej kłódki. W zależności od rodzaju przeglądarki, z której korzystasz, kłódkę możesz znaleźć w pasku adresu lub w pasku stanu w dolnej części ekranu. Spełnienie technicznych wymagań to jednak nie wszystko. Warto poświęcić trochę więcej czasu na zapoznanie się z regulaminem zakupów w danym e-sklepie, w szczególności z warunkami zwrotu towaru i pieniędzmi. Sprawdź dane kontaktowe sprzedawcy. Zrezygnuj z zakupu, jeśli na stronie www nie ma podanego numeru telefonu, który umożliwi Ci kontakt z działem obsługi, do którego mógłbyś skierować pytania. Z pomocą przyjdą Ci również klienci, którzy dokonali zakupów w danym sklepie przed Tobą. Użytkownicy forów internetowych chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami. Zwróć uwagę na negatywne opinie, szczególnie te powtarzające się i zweryfikuj wiarygodność sprzedawcy w biurze informacji gospodarczej.

Gdy podejmiesz decyzję zakupową, zadbaj o bezpieczeństwo płatności. Ważne, byś dokonał jej za pomocą sprawdzonego systemu lub bezpośrednio z bankowego konta internetowego. Po dokonaniu zamówienia możesz zostać przekierowany na stronę dostawcy płatności (np. Dotpay czy PayU) lub na stronę swojego banku (przelew pay by link), gdzie płacisz za zakup z użyciem gotowego przekazu pieniężnego, jedynie autoryzując przelew. W zależności od sklepu możesz wybrać płatność za pobraniem, zwykły przelew (po zalogowaniu się na konto bankowe i wprowadzeniu danych) oraz możliwość użycia karty kredytowej. Dokonanie zakupu i płatność są potwierdzane drogą e-mailową. Nie kasuj takich maili. Przesyłając zamówiony towar, sprzedawca powinien dołączyć paragon lub fakturę. Dowód zakupu może być wymagany, gdy zechcesz oddać towar lub zgłosić reklamację. Wykaz z rachunku bankowego, dowód dokonania przekazu pocztowego, bądź potwierdzenie dokonania wpłaty w banku może być w takich sytuacjach niewystarczające.

Gdy zakup jest nietrafiony

Co zrobić, gdy towar zamówiony w sklepie internetowym po rozpakowaniu przesyłki nie spełnia Twoich oczekiwań? Pamiętaj, że masz prawo do jego zwrotu. Od 25 grudnia 2014 r. obowiązują nowe przepisy regulujące kwestie dokonywania zakupów na odległość. Zgodnie z nimi, kupując w sieci, od zawartej w ten sposób umowy możesz odstąpić w ciągu 14 dni od dnia otrzymania towaru. Wystarczy, że wyślesz sprzedawcy odpowiednie oświadczenie. Od tego momentu masz jeszcze 14 dni na odesłanie towaru i uzyskanie zwrotu pieniędzy. Wprowadzone zmiany określają również zakres towarów, który podlega zwrotowi. Warto wiedzieć, że prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie będzie przysługiwało np. przy zakupie płyt CD lub DVD, z których usunąłeś folię zabezpieczającą. Przepisy nie znajdą zastosowania również w przypadku zamówionej koszulki z indywidualnym nadrukiem, ponieważ jest to towar niedostępny w regularnej sprzedaży i wyprodukowany specjalnie dla Ciebie według dostarczonej specyfikacji. Te i inne zapisy, a w szczególności wzór formularza odstąpienia od umowy, znajdziesz w Ustawie z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20140000827. Dobrym źródłem wiedzy na temat rozważnego dokonywania zakupów on-line jest również dedykowana strona Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: http://ezakupy.uokik.gov.pl/

Niezależnie, czy kupujesz tradycyjnie, czy on-line, kieruj się rozsądkiem. Zanim zasiądziesz przed ekran komputera w poszukiwaniu prezentów świątecznych, poznaj swoje prawa. Dobrze poinformowany konsument, to konsument zadowolony!

Podobne wpisy

Instytucje, które dbają o Twoje bezpieczeństwo i regulują działalność BIG

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Nadzoruje działalność BIG

Związek Przedsiębiorców Finansowych w Polsce

Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi