Dlaczego co czwarta firma zamyka się już w 1 roku działalności?
Co rynkowe „świeżaki” robią nie tak i jak mogą zabezpieczyć swój biznes?
Osoby, które świeżo otworzyły lub dopiero planują swoją pierwszą działalność gospodarczą – dysponują przydatnymi narzędziami oferowanymi zarówno bezpośrednio przez państwo, jak i powołane w tym celu instytucje. Z definicji mają ułatwić start firmy oraz stanowić realne wsparcie w początkowym okresie działalności. Niestety według danych CEIDG, po niespełna 12 miesiącach od rozpoczęcia działalności – aż 25% właścicieli postanawia zamknąć swoje biznesy. Co stoi za ich decyzjami?
Oto 5 głównych czynników, które odpowiadają za niepowodzenie zdecydowanej większości młodych przedsiębiorstw. A co za tym idzie – zmuszają je, jak się często okazuje – do przedwczesnego zrezygnowania z marzeń o własnym biznesie.
Po 1 – nietrafiony pomysł na biznes
Wielu, zwłaszcza młodych przedsiębiorców, zamiast opierać swoje decyzje na twardych, rynkowych danych, kieruje się emocjami, opiniami najbliższych i swoim własnym postrzeganiem świata. W efekcie zapominają, że oferta przedsiębiorstwa ma przede wszystkim trafiać w potrzeby potencjalnych klientów, a nie wyłącznie być sposobem na realizację hobby czy zainteresowań.
Po 2 – złe powody, dla których otwierają swoje firmy
Znaczna część osób decyduje się na otwarcie biznesu tylko z uwagi na perspektywę otrzymania bezzwrotnej dotacji lub udzielonego na bardzo preferencyjnych warunkach – dofinansowania. Taka forma wsparcia buduje w nich brak szacunku do otrzymanych środków. To z kolei sprawia, że skupiają się wyłącznie na ich wydatkowaniu – zapominając, że ich biznes ma przecież zarabiać. W efekcie bilans zamyka się na minusie i młody przedsiębiorca zaczyna borykać się z własnym zadłużeniem.
Po 3 – przecenianie swoich możliwości
Niektórym osobom tylko wydaje się, że są w czymś dobre. Niestety, po “zderzeniu z rzeczywistością” i rynkowymi realiami okazuje się, że to nie do końca prawda. A ich oferta nie zawsze jest niedopasowana do rynku, nie spełnia surowych wymogów związanych z jakością lub też po prostu – nikt tak naprawdę jej nie potrzebuje.
Po 4 – brak świadomości funkcjonowania mechanizmów rynkowych
W teorii wszystko wydaje się łatwe, konkurencja nie istnieje, a klienci wręcz czekają, aby móc kupić nasze produkty lub skorzystać z naszych usług. Niestety, praktyka dla przedsiębiorców myślących w ten sposób okazuje się zdecydowanie bardziej brutalna.
Aby skutecznie prowadzić firmę, należy docierać do klientów, co wymaga zadbania o swoją promocję. Gdy już do nich dotrzemy – niezbędna jest właściwa obsługa klientów. A gdy już zdecydują się na zakup produktów bądź usług – do gry wchodzą kwestie rozliczeń, faktur, płacenia składek oraz podatków. Niestety – właśnie w tym obszarze znaczna część aspirujących właścicieli firm potyka się na biznesowej ścieżce. Opóźnienia w płatnościach lub brak realnego zysku powoduje, że finalnie zamiast zarobić, firma zaczyna popadać w długi.
Po 5 – niezastosowanie odpowiednich form zabezpieczenia
Często zdarza się tak, że świeżo upieczeni przedsiębiorcy są świetnymi fachowcami, wiedzą wszystko o dziedzinie, w której się poruszają, doskonale wykonują swoją pracę (lub sprzedają świetne produkty). Ale mimo wszystko “nie idzie” im tak, jak powinno.
Zbyt małe doświadczenie, połączone ze zbyt dużą ufnością wobec ludzi i brakiem tzw. „obycia”. To wszystko sprawia, że wiele firm związuje się z nieodpowiednimi kontrahentami, którzy mogą okazać się niesłowni, niegodni zaufania, a w konsekwencji – niewypłacalni.
Rezultat tego jest taki, że młoda firma, pomimo ogromnego potencjału i predyspozycji, ma problem ze ściągalnością długów. Sama ponosi regularne koszty (zakupy produktów, składki, podatki, czynsze itp.), które w żaden sposób nie są rekompensowane przychodami. W efekcie szybko popada w tarapaty finansowe i jest zmuszona do zamknięcia swojej działalności. A wystarczyłoby skorzystać z narzędzie, jakie oferują podmioty wspierające osoby prowadzące działalność. Takim podmiotem jest na przykład biuro informacji gospodarczej ERIF.
Jak sobie z tym wszystkim poradzić?
Prowadzenie działalności w pierwszym roku jest ogromnym wyzwaniem dla wchodzących na rynek. Dlatego warto przed rozpoczęciem aktywności – wyposażyć się w rozwiązania, które mogą pomóc w sytuacjach „podbramkowych” – ochronić firmę przez utratą płynności finansowej.
Takim rozwiązaniem jest wsparcie od ERIF BIG S.A., które wspiera młodego stażem przedsiębiorcę w kilku obszarach:
Działania prewencyjne – zgodnie z zasadą, „lepiej zapobiegać niż leczyć”, zawsze warto sprawdzać kontrahenta, któremu planujemy np. dostarczyć produkt. Dlaczego? Może się bowiem borykać z problemami finansowymi i nie będzie w stanie zapłacić za dostarczony towar… Kilku takich kontrahentów w tym samym czasie to już prosta droga do poważnych kłopotów – młoda firma ponosi koszty, a nie osiąga przychodów, przez co sama nie może spłacać swoich zobowiązań. W ramach działań prewencyjnych, każdorazowo przed podjęciem współpracy – przyjęcia zlecenia do realizacji, można sprawdzić informacje gospodarcze na temat danej firmy, np. czy nie ma długów, aby zapobiegać zatorom płatniczym. Ponadto, jeśli już się zdarzy partner, który zwleka z płatnością, ERIF BIG S.A. udostępnia swoją pieczęć ostrzegawczą na fakturach. To bardzo skuteczne narzędzie – pieczątka z nazwą biura informacji gospodarczej działa motywująco na płatników – ostrzeżenie przed wpisaniem firmy do rejestru dłużników to silny argument za terminowym opłacaniem faktur.
Efektywne odzyskiwanie należności, m.in. poprzez: tworzenie i wysyłanie wezwań do zapłaty, czy też dopisywanie dłużników do rejestru BIG oraz informacja ich o tym fakcie w postaci specjalnego pisma od biura informacji gospodarczej.
Sprzedaż wierzytelności – w ostateczności, dług można wystawić do sprzedaży na giełdzie długów w partnerskim serwisie – www.verif.pl i w ten sposób odzyskać choć część należnej kwoty.
Zabezpiecz swoje finanse i zwiększ szanse na powodzenie Twojego biznesu
Jeśli chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób ograniczyć ryzyko, które może dotknąć Twoją firmę – już teraz umów się na rozmowę z przedstawicielami ERIF. Zaledwie w kilka minut opowiemy Ci o wszystkim, co pozwoli Ci podjąć właściwą decyzję, a co za tym idzie – przeciwdziałać pojawianiu się należności, które mogą zrujnować Twoje przedsięwzięcie.
Ryzyko to nieodłączny element prowadzenia każdej działalności. Oznacza niebezpieczeństwo, że dane przedsiębiorstwo czy przedsiębiorca poniesie straty w wyniku swoich decyzji. Można zminimalizować to zagrożenie poprzez zarządzanie ryzykiem w przedsiębiorstwie. Definicja zarządzania ryzykiem Zarządzenie ryzykiem w… Czytaj więcej→
Każda działalność generuje jakieś koszty. Z jednej strony oznaczają one konieczność uszczuplenia firmowych środków, z drugiej – im wyższe są wydatki, tym niższy podatek dochodowy do zapłaty. Jakie dokładnie wydatki można uznać za koszty firmowe i jak należy je dokumentować, podpowiadamy poniżej.