Już nawet połowa polskich przedsiębiorstw czeka na zapłatę za sprzedane towary lub usługi dłużej niż dwa miesiące. Sytuacja taka grozi zachwianiem płynności finansowej firmy, a jeśli się przedłuża lub dotyczy kluczowego klienta, nawet bankructwem. Ryzyko w biznesie można jednak znacząco ograniczyć – pomaga w tym wywiadownia gospodarcza. Co to za instytucja i w jaki sposób wspiera przedsiębiorców?
Działalność wywiadowni gospodarczej
Wywiadownie gospodarcze zajmują się zbieraniem informacji z legalnych, dostępnych źródeł, ich oceną i przygotowywaniem raportów na temat badanych przedsiębiorstw. W ich ofercie znajdują się wywiady środowiskowe, zawierające ogólne informacje o wiarygodności i terminowości partnera biznesowego, a także bardziej wyspecjalizowane wywiady windykacyjne, skupiające się na majątku dłużnika i ocenie szans odzyskania należności.
Raporty takie opracowywane są na podstawie wielu różnych źródeł – ewidencji potwierdzających legalność działalności, rejestrów zbierających dane o finansach i zobowiązaniach firm, zbiorów informacji o zdarzeniach prawnych, baz opisujących powiązania pomiędzy różnymi firmami czy danych prasowych.
Kiedy warto zlecić wywiad gospodarczy
Przede wszystkim przed rozpoczęciem współpracy z nowym, nieznanym kontrahentem. Takie postępowanie jest normą w krajach Europy Zachodniej. Pozwala ono zaoszczędzić czas, który trzeba by było poświęcić na samodzielne przeszukiwanie różnych źródeł wiedzy o przedsiębiorstwach. Poza tym pomaga w krótkim czasie podjąć decyzję o tym, czy i w jakim stopniu opłaca się współpracować z danym klientem.
Wynik raportu z wywiadowni gospodarczej to jasna rekomendacja – pozytywna lub negatywna. Pozwala ona również przewidzieć, jak współpraca z obecnymi kontrahentami może układać się w przyszłości. Sygnalizuje pierwsze symptomy złej kondycji finansowej czy sezonowe wahania zwyczajów płatniczych danego podmiotu.
Czego można dowiedzieć się dzięki wywiadowi gospodarczemu
W raportach wywiadowni gospodarczych znajdują się informacje opisujące organizację, status prawny i finansowy firmy, oraz ocenę jej wiarygodności. Można w nich znaleźć:
- formę prawną, strukturę własności i kapitał firmy,
- informacje o kierownictwie, osobach posiadających prawo reprezentacji,
- przedmiot działalności firmy,
- informacje o wypłacalności, obecności w rejestrach długów, doświadczeniach z windykacją, zwyczajach płatniczych, czy innych wskaźnikach ekonomicznych,
- dane na temat zatrudnienia, inwestycji, kierunków importu i eksportu,
- informacje o powiązanych firmach.
Jeśli okaże się, że klient lub potencjalny współpracownik jest dłużnikiem, możemy przejść na rozliczanie się gotówką lub zastosować przedpłatę. Pozwoli to uniknąć problemów ze ściągalnością należności, a jednocześnie nie zniechęci klientów.