Data publikacji:

Słownik przedsiębiorcy: leasing operacyjny a finansowy

Dane wskazują, że ok. 80% przedsiębiorców decyduje się na leasing operacyjny, a finansowy jest zdecydowanie rzadszym wyborem. Osoba zamierzająca zawrzeć taką umowę, powinna zastanowić się, który jej typ będzie korzystniejszy w jej sytuacji.  

 1.     Dla kogo jest leasing operacyjny, a dla kogo – finansowy?

Jeśli przedsiębiorcy zależy, aby przedmiot umowy został wykazany w środkach trwałych, powinien wybrać leasing operacyjny, a finansowy – jeśli nie ma być on wykazany. Pierwszy z nich jest traktowany jako usługa i dlatego jest objęty stawką 23% podatku. Z kolei finansowy jest uznawany za dostawę towaru, więc będzie opłacał się tym, którzy biorą w leasing przedmioty objęte niską stawką np. 8% w przypadku sprzętu medycznego. Będzie on też odpowiedni tylko dla tych, którzy wraz z dostawą towaru są w stanie zapłacić cały podatek VAT. Większość przedsiębiorców woli to rozłożyć w czasie i mieć doliczone do rat leasingowych – wtedy lepszym rozwiązaniem będzie leasing operacyjny.

2.     Leasing operacyjny a finansowy – różnice

Można sądzić, że ze względu na dużo większą popularność, lepszym rozwiązaniem będzie leasing operacyjny, a finansowy – jedynie w sporadycznych przypadkach. Czym w rzeczywistości one się różnią?

a.     leasing operacyjny

Amortyzacja w przypadku leasingu operacyjnego jest obowiązkiem leasingodawcy, a przedmiot zaliczany jest do jego składników majątkowych. Okres trwania umowy musi wynosić minimum 40% czasu amortyzacji przedmiotu, a w przypadku nieruchomości jest to nie mniej niż 10 lat. Przy tej umowie jako koszty uzyskania przychodu można zapisać opłatę wstępną, wszystkie raty leasingowe oraz wydatki związane z użytkowaniem samochodu, takie jak paliwo czy serwis.

b.     leasing finansowy

Przy leasingu finansowym kwestia amortyzacji leży po stronie leasingobiorcy. Minimalny czas trwania umowy wynosi 12 miesięcy. Do kosztów uzyskania przychodu zalicza się część odsetkową rat leasingowych, amortyzację, a także – tak jak w przypadku leasingu operacyjnego – wydatki związane z użytkowaniem. Będzie to dobre rozwiązanie dla tych, którym zależy na wykupie środka trwałego.

3.     Leasing operacyjny – zalety i wady

Leasing operacyjny często jest bardziej korzystny pod względem finansowym (tzw. tarcza finansowa). Rozliczenia podatkowe są też o wiele prostsze, a podatek VAT płaci się wraz z kolejnymi ratami. Okres, na który może być zawarta umowa, musi wynosić nie mniej niż 40% okresu normatywnej stawki amortyzacji przedmiotu umowy. Oznacza to, że np. leasing samochodów osobowych lub dostawczych musi być zawarty na co najmniej 24 miesiące. W wielu przypadkach okresy te są jeszcze dłuższe, co sprawia, że zawarcie tej umowy nie jest możliwe, jeśli przedsiębiorcy zależy na krótszym czasie.

4.     Leasing finansowy – zalety i wady

Zawarcie leasingu finansowego możliwe jest na krótszy czas niż w przypadku operacyjnego, bo nawet na 12 miesięcy. O ile leasing operacyjny też umożliwia wykup środka, to przy tej umowie należy dodatkowo uiścić za niego wartość wykupu. W przypadku leasingu finansowego dzieje się to automatycznie z chwilą opłacenia ostatniej raty, jest więc pod tym względem korzystniejszy. Jednak fakt, że od razu w momencie dostawy towaru należy zapłacić cały należny podatek VAT, sprawia, że ta opcja staje się nieosiągalna dla wielu przedsiębiorców.

5. Jak przygotować się do wzięcia leasingu?

Zawarcie umowy leasingu nie jest kwestią skomplikowaną. Należy udać się do firmy leasingowej, w której z doradcą ustala się warunki umowy. Przedsiębiorca musi dostarczyć takie dokumenty jak: NIP, REGON, CEiDG lub KRS, dwa dokumenty tożsamości osób, które reprezentują firmę oraz wniosek leasingowy. Kolejnym krokiem jest podpisanie umowy i uiszczenie opłaty wstępnej (czynszu inicjalnego). Jeśli przedsiębiorca zdecyduje się na jedną z opisanych w tekście form leasingu, powinien rozważyć skorzystanie z Biura Informacji Gospodarczej. Dzięki ERIF BIG S.A. możliwe jest m.in. sprawdzenie informacji gospodarczych. Jest to pomocne przy nawiązywaniu współpracy z potencjalnym klientem lub kontrahentem. Z usług ERIF BIG S.A. korzysta znakomita część uczestników rynku leasingowego w Polsce.