Jak wskazuje ERIF BIG tylko w maju wystosowano do biura niemal 1,5 mln zapytań o rzetelność finansową klientów indywidualnych i firm. To wzrost o 40% wobec kwietnia 2023 r. i o 45% wobec analogicznego okresu w 2022 r. Jednocześnie jest to najwyższy wynik w historii ERIF w liczbie udostępnionych raportów. Dla porównania średnia liczba zapytań z minionego roku wynosiła ok. 1,1 mln.
– Wiarygodność finansowa staje się tym ważniejszą wartością z im większym kryzysem finansowym mamy do czynienia na rynku. Obecna sytuacja w Polsce pod względem finansowym nie jest łatwa, a rzetelność zarówno konsumentów, jak i firm, staje się kluczowa, co ma swoje odzwierciedlenie w liczbie zapytań, którą w minionym miesiącu wystosowano do ERIF BIG. Maj był miesiącem o najwyższej liczbie zapytań od momentu pojawienia się ERIF BIG na polskim rynku. Wraz z końcem miesiąca odpowiedzieliśmy na niemal 1,5 mln zapytań o raport na temat sytuacji finansowej konsumentów i podmiotów – podkreśla Cezary Ciopiński, business development manager w ERIF BIG.
Zadłużenia z tytułu tarcz pomocowych?
Jak pokazuje struktura danych ERIF BIG, wsparcie państwa w czasie pandemii COVID-19 w postaci tarcz pomocowych nie dla wszystkich przedsiębiorstw okazało się skutecznym rozwiązaniem. Średnio 80 tys. zł zalegają firmy z tytułu niespłaconych subwencji w ramach tarcz pomocowych. Natomiast maksymalna kwota zadłużenia z tego powodu to 2,1 mln zł – wskazują dane zawarte w bazie ERIF.
– Przedsiębiorstwa w Polsce od co najmniej 2-3 lat znajdują się w wyjątkowo trudnym położeniu. Po drodze nie tylko pandemia, ale także wybuch wojny w Ukrainie, kryzys energetyczny, przerwane łańcuchy dostaw, wysoka inflacja czy braki kadrowe i rosnące koszty pracownicze uniemożliwiają ustabilizowanie finansowej sytuacji firm. Ponadto Polacy w wyniku pogorszenia się stanu własnych finansów stopniowo ograniczają konsumpcję, wstrzymują się z wieloma zakupami czy inwestycjami. Nawet 34% Polaków ma problemy z regulacją swoich zobowiązań, a prognozy na najbliższe miesiące również nie są optymistyczne, na co wskazuje Związek Przedsiębiorstw Finansowych – mówi Cezary Ciopiński z ERIF BIG.
Nowe zadłużenia, coraz dłuższe terminy płatności, coraz większe opóźnienia i rosnące koszty – to główne przyczyny bankructw i poważnych kryzysów, z którymi borykają się firmy na polskim rynku. Nie bez znaczenia są kontrakty podpisywane z partnerami, którzy, jak się potem okazuje, są nierzetelni lub już od dłuższego czasu mają problem z wywiązywaniem się ze zobowiązań – dlatego tak ważne jest staranne weryfikowanie swoich klientów i kontrahentów.
Dobra wiadomość dla wierzycieli
Zatory płatnicze są jedną z największych bolączek przedsiębiorców w Polsce. Co zrobić, aby z dobrze prosperującym biznesem i powiększającą się liczbą klientów nie stać się dłużnikiem?
Jednym ze skutecznych zabezpieczeń przed nierzetelnymi klientami, którzy mają problemy z terminowymi płatnościami lub są w trudnej sytuacji, jest weryfikacja ich wiarygodności finansowej na podstawie raportu pobranego z bazy BIG. Rosnąca liczba pobranych raportów, to szczególnie dobra informacja dla firm specjalizujących się w zarządzaniu wierzytelnościami, ale też dla wszystkich wierzycieli, którzy dopisali do bazy ERIF informacje o swoich dłużnikach.
Podmioty te przekazując dane do BIG, liczą, że konsument lub firma zostaną zweryfikowane przez inne instytucje np. bankowe, telekomunikacyjne, pożyczkowe. Weryfikacja taka z uwagi na negatywny wpis w BIG zazwyczaj kończy się wydaniem negatywnej decyzji o przyznaniu finansowania lub odroczonej płatności, bądź usługi płatnej w abonamencie. Dłużnik ma wtedy większą motywację do tego, aby skontaktować się z wierzycielem i ustalić warunki spłaty zobowiązania.
– Rekordowa liczba zapytań o raport w ERIF BIG jest wynikiem kilku czynników m.in. rosnącej ostrożności i przezorności różnych podmiotów względem zawieranych kontraktów. Taka tendencja pokazuje jak ważnym elementem procesu oceny ryzyka, jak również istotnym wsparciem obszarów odzyskiwania należności są BIGi – podkreśla ekspert ERIF.
Komunikacja z dłużnikiem ma sens
Negatywny wpis w BIG jest jednym z najskuteczniejszych narzędzi do windykacji należności. Osoba lub firma zadłużona, posiadająca taki negatywny wpis ma w wielu instytucjach zablokowane możliwości m.in. zawarcia umowy abonamentowej np. na internet, może mieć trudności z uzyskaniem kredytu, pożyczki czy zakupu na raty czy też, w przypadku firm – w pozyskaniu dodatkowych źródeł finansowania, zawieraniu umów z kontrahentami.
To, o czym warto pamiętać to fakt, że negatywny wpis do bazy ERIF nie zamyka możliwości komunikacji wierzyciela z dłużnikiem. Celem nadrzędnym wierzyciela jest jak najszybsze odzyskanie pieniędzy, dlatego nawet pomimo przekazania danych dłużnika do bazy BIG wierzyciel dodatkowo próbuje kontaktować się z nim m.in. powiadamiając go o przekazaniu informacji o zadłużeniu.
– Negatywny wpis do naszej bazy może być także wzmocniony powiadomieniem osoby zadłużonej lub przedsiębiorcy o dodaniu takiej informacji. Nasi partnerzy biznesowi – wierzyciele mają do wyboru kilka form takich powiadomień, które cieszą się dużą skutecznością. Z analiz ERIF wynika, że odbiorca powiadomienia reaguje na nie już w zaledwie kilka sekund od momentu wysłania SMS lub email – podkreśla Cezary Ciopiński, business development manager w ERIF BIG.
Informacja prasowa, Warszawa, 15.06.2023 Udostępnij na:
Nadzoruje działalność BIG
Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk
Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi