Blisko 40% przedsiębiorców w Polsce nie przeprowadza weryfikacji swoich kontrahentów przed podjęciem współpracy. Dlaczego tak się dzieje, z czego wynika takie postępowanie? Jednocześnie aż 60% sprawdza swojego obecnego bądź potencjalnego klienta, a aż 70% uważa, że weryfikacja jest ważna i należy ją wykonywać.
Na przełomie sierpnia i września, wraz z naszym partnerem – firmą Apfino, przeprowadziliśmy badanie wśród polskich przedsiębiorców, dotyczące weryfikacji kontrahenta przed podjęciem współpracy. Grupie blisko 900 przedsiębiorców, zarówno tych najmniejszych, jak i dużych firm zatrudniających ponad 250 pracowników, zadaliśmy pytania, dzięki którym udało nam się uzyskać odpowiedzi na takie zagadnienia, jak:
– dominujące powody weryfikacji kontrahenta,
– kluczowe bariery utrudniające weryfikację,
– najbardziej popularne narzędzia i metody weryfikacji,
– problemy podczas współpracy z kontrahentami
i wiele innych.
– Proces weryfikacji kontrahentów jest działaniem prewencyjnym, którego zadaniem jest głównie zabezpieczenie biznesu przed niewypłacalnością, utratą płynności finansowej czy nawet dobrej reputacji. Obserwujemy, że świadomość biznesu w tej kwestii rośnie. – podkreśla Aleksandra Wilczak-Grzesik, ekspertka ERIF, na co dzień współpracująca z sektorem MŚP.
Jeżeli więc weryfikacja jest tak istotnym zagadnieniem, skąd tak duża liczba przedsiębiorców, którzy unikają tego działania? A skoro świadomość biznesu w tym temacie rośnie, to jakie są najchętniej wykorzystywane narzędzia do weryfikacji i jakie kwoty przedsiębiorcy są w stanie przeznaczyć na ten cel? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań znajdują się w najnowszym raporcie, który serdecznie polecamy.
„Ufać to znaczy sprawdzać” – to powiedzenie idealnie pasuje do biznesowych realiów, w których relacje są niezwykle istotne, ważna jest również intuicja. By jednak mieć pewność, że wchodzimy w pewny biznes, nie narażając się na problemy finansowe czy zatory płatnicze, konieczne jest podjęcie konkretnych działań. Sprawdzenie kontrahenta to jedna z podstawowych czynności, absolutne minimum, które każdy przedsiębiorca powinien wykonywać. Na szczęście na rynku istnieje coraz więcej narzędzi, dzięki którym poznanie kondycji finansowej partnera biznesowego, jego historii płatniczej, czy ewentualnych problemów z regulowaniem zobowiązań, jest łatwe, szybkie i ogólnodostępne. Jedno z nich – Sprawdź Kontrahenta – na platformie Apfino, oferuje dostęp do kilku rejestrów, w tym także bazy ERIF, w jednym miejscu, za pomocą kilku kliknięć. Warto więc korzystać z rozwiązań, które daje rynek i losów swojej firmy nie pozostawiać intuicji, czy dobrym relacjom.
Wszystkim przedsiębiorcom gorąco polecamy szczegółowe wyniki badania.