Informacja pozytywna? To się opłaca!

W dniu 21 maja wypada Dzień Informacji Pozytywnej, który ma na celu uświadomienie konsumentów w tym, jak ważne jest kształtowanie korzystnej historii kredytowej. Konsument posiadający informacje pozytywne w biurze informacji gospodarczej ma większe szanse na przykład na korzystne rozpatrzenie wniosku kredytowego.

Dzień Informacji Pozytywnej to inicjatywa zapoczątkowana przez ERIF w 2015 roku. Odbywa się ona cyklicznie i wypada właśnie 21 maja. To dobra okazja żeby pochylić się nad tym, czym jest informacja pozytywna oraz jakie korzyści mogą czerpać dzięki niej klienci.

Informacja pozytywna – co to takiego?

Informacja pozytywna to nic innego jak wpis do biura informacji gospodarczej (np. ERIF), potwierdzający terminowe wywiązywanie się konsumentów lub przedsiębiorców ze swoich zobowiązań płatniczych. To pewnego rodzaju referencje, które potwierdzają wiarygodność klienta. W przypadku przedsiębiorstw to z kolei narzędzie wspierające ocenę zdolności kredytowej, czy ocenę ryzyka podjęcia współpracy.

Informacje pozytywną może dopisać bank, sprzedawcy umożlwiający zakup na raty, firmy pożyczkowe, operatorzy telekomunikacyjni, dostawcy Internetu, czy inni przedsiębiorcy, w tym osoby prowadzące działalność gospodarczą, którzy wystawili fakturę z odroczonym terminem płatności.

Co to oznacza dla klientów?

Klienci, którzy zamierzają w przyszłości ubiegać się o kredyt powinni rozważyć zbieranie wpisów z informacją pozytywną w biurze informacji gospodarczej. Dotyczy to szczególnie młodych osób – w przypadku braku posiadania historii kredytowej informacja pozytywna może okazać się jedyną referencją dla banku, na przykład przy wnioskowaniu o kredyt hipoteczny.

Firma może dopisać informacje pozytywną, kiedy konsument płaci swoje rachunki, abonamenty, raty i inne zobowiązania finansowe terminowo lub z opóźnieniem nieprzekraczającym 29 dni. W tym celu dany podmiot musi mieć podpisaną umowę z biurem informacji gospodarczej.

Z informacji pozytywnych mogą także korzystać przedsiębiorcy

Przedsiębiorcy mogą nie tylko dopisywać informacje gospodarcze, ale również zbierać pozytywne wpisy. Muszą, tak jak konsument, opłacić terminowo rachunki, raty i inne zobowiązania finansowe wobec kontrahentów i usługodawców.

W jakich przypadkach przedsiębiorca może uzyskać pozytywny wpis? Chodzi tutaj przede wszystkim o terminowe spłaty rat kredytu lub pożyczki (które zaciągnęli na potrzeby swojej firmy), czy terminowe regulowanie stałych spłat związanych z prowadzeniem działalności (np. opłat za telefon, Internet, lub wynajem powierzchni biurowej).

Jak ERIF zbiera informacje pozytywne?

ERIF od IV kwartału 2011 roku jako jedyne biuro informacji gospodarczej w Polsce publikuje dane, w tym od 2017 roku informacje pozytywnej. Dane te są weryfikowane – audytowane przez firmę KPMG. Na koniec I kwartału 2021 roku firma miała około 106 mln pozytywnych wpisów w bazie. 

Co warte uwagi – w wielu krajach Europy i Ameryki Północnej pozytywne informacje gospodarcze są równie istotne jak informacje negatywne. Z ich pomocą konsumenci i przedsiębiorcy dbają o swoje finanse, świadomie budując pozytywną historię płatniczą.

Potwierdzają to chociażby wyniki badania ACCIS, czyli największej na świecie organizacji zrzeszającej biura informacji kredytowej. Należy do niej 42 członków z 29 europejskich krajów oraz 8 podmiotów stowarzyszonych z innych kontynentów.

Ostatnie wpisy

Rejestr zastrzeżeń numerów PESEL w praktyce

Od 1 czerwca 2024 r. banki, instytucje pożyczkowe, leasingodawcy, notariusze czy dostawcy usług telekomunikacyjnych będą zobowiązani do sprawdzenia numerów PESEL klientów w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL. Rejestr działa od połowy listopada minionego roku, w tym czasie… Czytaj więcej

Instytucje, które dbają o Twoje bezpieczeństwo i regulują działalność BIG

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Nadzoruje działalność BIG

Związek Przedsiębiorców Finansowych w Polsce

Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi