Weryfikacja 360° wiarygodności finansowej klienta w trakcie E-commerce Fintech Connect

Czy branżę e-commerce stać na to, aby nie sprawdzać wiarygodności finansowej swoich klientów? Pytanie na czasie, tym bardziej w okresie pandemii, która dodatkowo napędza sprzedaż internetową. O weryfikacji 360° wiarygodności finansowej klienta opowiadał Paweł Kunat, Dyrektor Sprzedaży w Obszarze Klienta Strategicznego ERIF w trakcie konferencji online E-commerce Fintech Connect, która odbyła się 3 marca.

Epidemia i lockdown wymusiły na wielu sklepach i sieciach przeniesienie sprzedaży do Internetu. Według raportu PWC, tylko w zeszłym roku wartość rynku e-commerce w Polsce szacowana była na 100 mld zł, a do 2026 r. ma wzrosnąć 60 mld zł. Klienci kupują więcej i częściej, co jest impulsem do szybszego rozwoju usług finansowych np. sprzedaży ratalnej, czy BNPL (sprzedaż z odroczonym terminem płatności). Sprzedawca, który oferuje taką możliwość finansowania zakupów stoi jednak przed wyzwaniem, w jaki sposób weryfikować wiarygodność finansową potencjalnego klienta w czasie rzeczywistym – nie wydłużając procesu zakupowego. Paweł Kunat, Dyrektor Sprzedaży w Obszarze Klienta Strategicznego ERIF zaprezentował uczestnikom E-commerce Fintech Connect cztery możliwe poziomy weryfikacji klienta, które pozwalają kompleksowo –  360° oszacować zdolność do spłaty potencjalnego zobowiązania. Jedną z kluczowych zalet przedstawionego rozwiązania jest fakt, że weryfikacja na wszystkim poziomach odbywa się w czasie rzeczywistym – „tu i teraz”.   

Pierwszy z poziomów, to sprawdzenie tożsamości za pośrednictwem bazy PESEL, dzięki czemu sprzedawca otrzymuje informację, czy dana osoba jest tą, za którą się podaje.

Drugi poziom weryfikacji umożliwia wyeliminowanie potencjalnych fraudsterów, czyli internetowych oszustów. Od 2020 r. dostępne jest na rynku rozwiązanie ERIF to the power of Nethone. To zaawansowany produkt stworzony przez ERIF i Nethone, który bazuje na modelach AI (sztucznej inteligencji) i ML (machine learning). Analizuje kilka tysięcy (ponad 5 tys.) atrybutów w czasie rzeczywistym.

Trzeci etap, to weryfikacja historii płatniczej klienta, czyli analiza informacji gospodarczych dostępnych w bazie ERIF. W ten sposób możliwe jest ustalenie czy dana osoba nie posiada negatywnych wpisów, innymi słowy, czy nie jest dłużnikiem. Wpisy mogą być także pozytywne – jeśli ktoś terminowo opłaca swoje zobowiązania finansowe.

Ostatni, czyli czwarty poziom weryfikacji, to sprawdzanie zachowań rynkowych klienta, co jest możliwe za pośrednictwem dostępnego w ERIF rozwiązania  IG Tracking. Umożliwia ono sprawdzenie, do 12 miesięcy wstecz, w jaki sposób dana osoba poruszała się po rynku np. czy ubiegała się o finansowanie. Częste zapytania o kredyt czy pożyczkę, mogą świadczyć między innymi o niestabilnej sytuacji finansowej danej osoby i potencjalnie negatywnie wpływać na możliwość spłaty kolejnych zobowiązań.   

Prezentacja ERIF była jedną z piętnastu przedstawionych w trakcie E-commerce Fintech Connect. W trakcie wydarzenia odbyły się także dwie debaty eksperckie i fire chat. W ciągu kilku godzin, uczestnicy konferencji mogli wysłuchać co przyniesie najbliższa dekada w rozwoju e-commerce i consumer finance.

W jednej z debat – „Jaka będzie kolejna dekada XXI wielu w Consumer Finance&Fintech” wzięła udział Edyta Szymczak, prezes ERIF. Wraz z dr Katarzyną Jóźwik, General Director, Smartney, Marcinem Chruścielem, Dyrektorem Orange Finanse, Adamem Miziołkem, Country Manager, Twisto oraz Jakubem Gierszyńskim, Dyrektorem eCommerce PL&CZ, Sephora dyskutowała między innymi o:
– przyspieszonym kursie z transformacji cyfrowej i modeli biznesowych w on-line w czasie i po pandemii,
– wyzwaniach trzeciej dekady XXI wieku, w tym o konieczności doskonalenia ścieżek zakupowych, wyborach i wolności wyborów klienta w nielojalnej e-rzeczywistości,
– customizacji, digitalizacji zachowań konsumenta i o „consumer fintech”,
– tzw. modelach data driven i o driverach konkurencyjności,
– trendach dla biznesu dyktowanych przez pokolenie wychowane w świecie wszechobecnego Internetu.

Biuro Informacji Gospodarczej ERIF było Partnerem Strategicznym wydarzenia, a organizatorem Fundacja Lendtech.

Ostatnie wpisy

Instytucje, które dbają o Twoje bezpieczeństwo i regulują działalność BIG

Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii

Reguluje działalność BIG

Związek Przedsiębiorców Finansowych w Polsce

Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi