Miesiące prac nad tekstami, godziny spędzone nad analizą dokumentów i szablonów, ogrom pracy włożony w warsztaty – tak właśnie wyglądał w ERIF BIG S.A. projekt zmiany sposobu komunikacji.
Zależało nam na tym, żeby naszym klientom dostarczyć czytelne i zrozumiałe materiały najwyższej jakości. Zdajemy sobie sprawę, jak ważnymi aspektami jest prostota i przyjazna forma przekazów kierowanych do naszych klientów i partnerów biznesowych. W założeniach zmiany sposobu komunikacji postawiliśmy m.in. na usuwanie niepotrzebnych treści, przebudowanie trudnych konstrukcji gramatycznych czy zwrotów nawiązujących do języka urzędowego.
Czego od komunikacji oczekuje klient
Najważniejsze, czego każdy z nas oczekuje w kontakcie z instytucjami, to treści, pozwalające na zrozumienie tego, co czytamy. W tematach dotyczących kwestii finansowych jest to szczególnie ważne. Tylko w ten sposób możemy w pełni świadomie dokonać wyboru najlepszego rozwiązania. Właśnie dlatego koncentrujemy działania na odbiorcach i z myślą o nich uprościliśmy nasz sposób komunikacji.
Tematyka biur informacji gospodarczych
W porównaniu do innych instytucji z branży finansowej, wiedza na temat BIG-ów w społeczeństwie nadal jest dość niska. Wpływ na to może mieć kilka czynników. Często wybieramy rozwiązania, które już znamy. Brak nam motywacji i determinacji do wczytywania się w zawiłe teksty produktowe. Boimy się trudnych słów i skomplikowanych prawniczych zwrotów. A gdy dojdzie do tego obawa przed zbyt czasochłonnymi formalnościami – wolimy zrezygnować.
– To właśnie na nas spoczywa odpowiedzialność, aby edukować i zapewnić przyjazną formę korzystania z naszych produktów – mówi Edyta Szymczak, Prezes Zarządu ERIF BIG S.A. – Właśnie dlatego postanowiliśmy przepracować przekaz, jaki kierujemy do naszych klientów.
Nowa strona internetowa ERIF.PL
Jednym z najważniejszych elementów projektu zmiany sposobu komunikacji było zbudowanie nowej strony internetowej www.erif.pl. Jej nowa odsłona to nie tylko nowoczesna szata graficzna, ale przede wszystkim łatwiejsza nawigacja i większa czytelność zamieszczonych informacji.
Tworząc nową witrynę internetową, zależało nam na tym, by poprawić czytelność i poziom zrozumienia zamieszczanych na niej informacji. Duży nacisk położyliśmy też na treści, które są nie tylko interesujące i zrozumiałe, ale również „miłe dla oka” – mówi Edyta Szymczak, Prezes Zarządu ERIF BIG S.A.
Nowa wersja www.erif.pl została też wyposażona w opracowane na nowo dokumenty i pisma, które zyskały na czytelności i są jeszcze łatwiejsze do wypełnienia przez korzystających ze strony internetowej konsumentów oraz przedsiębiorców.
Przebieg prac
Celem tej „komunikacyjnej rewolucji” było uproszczenie języka, jakim posługujemy się w dokumentach, artykułach czy w codziennych kontaktach z klientami. Nasze działania w tym zakresie wspierał dr hab. Tomasz Piekot, językoznawca specjalizujący się w upraszczaniu komunikacji.
– Przeanalizowaliśmy pisma i dokumenty, które funkcjonowały w naszym codziennym obiegu wymiany informacji z klientami. Rozpoczęliśmy od cyklu szkoleń, dzięki którym udało się pokazać wszystkim pracownikom, że można komunikować się znacznie prościej. W kolejnych miesiącach opracowaliśmy na nowo wszystkie dokumenty i materiały informacyjne, zwracając przy tym uwagę zarówno na język, jak i na formę wizualną – mówi Edyta Szymczak, Prezes Zarządu ERIF BIG S.A.