Zanim wyjedziesz na wakacje… sprawdź biuro podróży

Jak być pewnym, że wakacyjny wyjazd będzie udany i bezpieczny? Jeszcze przed wyjazdem sprawdź biuro podróży. Podpowiadamy, gdzie i jak to zrobić.

 

W latach 2009-2016 niewypłacalność ogłosiły 42 biura podróży. Po pierwszych dwóch miesiącach roku 2018 zadłużenie biur podróży wpisanych do bazy Biura Informacji Gospodarczej ERIF  wynosiło łącznie 4,25 mln. Rekordziści mają zaległości płatnicze na kwotę ponad 320 tysięcy złotych.

Te statystyki nie zniechęcają Polaków do podróżowania za granicę – zainteresowanie wakacjami z biurami podróży stale rośnie. Jak zyskać pewność, że wyjazd się odbędzie, a pobyt przebiegnie bez problemów? Przedstawiamy zabezpieczenia, jakie prawo gwarantuje turystom i podpowiadamy kilka sposobów na sprawdzenie wybranego operatora.

Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Pod koniec 2016 roku powołano do życia Turystyczny Fundusz Gwarancyjny, którego obsługę zapewnia Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny. Stanowi on zabezpieczenie na wypadek niewypłacalności pośredników turystycznych. Organizatorzy imprez turystycznych muszą wpłacać do niego składkę od każdego uczestnika takiego wydarzenia. TFG nie obejmuje jedynie imprez jednodniowych i organizowanych na terenie Polski.

W razie niewypłacalności organizatora lub wyczerpania kapitału z I filaru (gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej ubezpieczenia na rzecz klientów czy wpłat na rachunku powierniczym), to ze środków zgromadzonych w TFG pokryte zostaną koszty powrotu klientów z wyjazdu i zwrócone opłaty za niezrealizowane wyjazdy lub części wyjazdów.

Od początku działalności TFG wydało zakazy organizowania imprez turystycznych dla ponad 20 biur podróży, które nie opłacały na jego rzecz składek.

 

Nowa ustawa – jakie zmiany dla klientów biur podróży?

Od 1 lipca 2018 roku weszła w życie nowa ustawa o imprezach turystycznych, uchwalona w związku z nowymi regulacjami unijnymi. Dotyczy ona nie tylko biur podróży, ale i firm, które sprzedają usługi turystyczne w pakiecie, np. razem z biletem lotniczym.

Najważniejsza zmiana to wydłużenie do 3 lat okresu, w którym można reklamować nieudaną wycieczkę (wcześniej było to 30 dni) i możliwość odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa w ciągu 14 dni od jej zawarcia, bez podawania przyczyny.

W razie niewypłacalności biura podróży klienci otrzymają 100% zwrotu poniesionych kosztów, jeśli dojdzie do tego przed wyjazdem. Jeśli sytuacja taka wydarzy się w trakcie wakacji, nie tylko będzie można być spokojnym o powrót, ale również spokojnie dokończyć pobyt.

Zmiany dotyczą też opisów oferty – wymagane jest, by były one dobrze widoczne, szczegółowe i dokładnie opisujące ewentualne opłaty dodatkowe. Jeśli informacje o nich nie zostaną zawarte w umowie, ich koszty będzie musiał ponieść organizator wyjazdu.

Mimo wielu korzystnych zmian zwiększających bezpieczeństwo klientów warto na bieżąco  sprawdzać dane organizatorów – m.in. w biurach informacji gospodarczej lub na giełdzie wierzytelności.

Sprawdź biuro podróży sam

Aby poczuć się w pełni bezpiecznie, przed podpisaniem umowy z biurem podróży warto poszukać jego danych w Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych. Dzięki temu dowiemy się, jakie jest zabezpieczenie finansowe danej firmy, czy działa ona legalnie i czy nie toczy się wobec niego jakieś postępowanie.

Dobrym pomysłem jest również sprawdzenie rejestrów dłużników, prowadzonych przez biura informacji gospodarczej. Można zrobić to przez internet, bez wychodzenia z domu. W Polsce działa pięć takich biur, m.in. ERIF BIG S.A., którego baza danych jest co kwartał  weryfikowana przez biegłego rewidenta. Aby z niej skorzystać, wystarczy się zarejestrować i podać podstawowe dane biura podróży (np. nazwę i numer NIP). Już po chwili będzie można pobrać raport na jego temat, jasno wskazujący, czy jest ono wiarygodne finansowo.

 

Podobne wpisy

Czy twoi kontrahenci to dłużnicy? Lista zadłużonych – pomocne narzędzie w ...

W Polsce istnieje kilka instytucji, które zajmują się gromadzeniem i udostępnianiem danych na temat spłaconych i niespłaconych zobowiązań. Głównym celem ich powstania było ułatwienie określenia wiarygodności finansowej konsumenta lub przedsiębiorcy instytucjom finansowym, w których osoby te ubiegały się o dofinansowanie. Z czasem ich działalność poszerzyła się o udostępnianie danych przedsiębiorcom i konsumentom, w celu wspierania prewencji i windykacji. Instytucje te zajmują się również edukowaniem na temat konsekwencji niewywiązywania się ze zobowiązań finansowych.

Czytaj więcej

Instytucje, które dbają o Twoje bezpieczeństwo i regulują działalność BIG

Ministerstwo Rozwoju i Technologii

Nadzoruje działalność BIG

Związek Przedsiębiorców Finansowych w Polsce

Dobrowolne przystąpienie do Zasad Dobrych Praktyk

Urząd Ochrony Danych Osobowych

Opiniuje Regulamin Zarządzania Danymi