Eksperci radzą z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta

Co zrobić, kiedy zakupiony towar nie jest zgodny z umową? Jakie prawa mają konsumenci? Na te i wiele innych pytań w 50 miastach w Polsce będą odpowiadać partnerzy akcji zorganizowanej przez Rejestr Dłużników ERIF BIG S.A.

Z okazji Światowego Dnia Praw Konsumenta Rejestr Dłużników ERIF przygotował kampanię „Jak oni kupują?”, której tematem przewodnim jest ochrona praw konsumentów. Akcja będzie trwać od 15 marca do 15 kwietnia br. Przyłączyło się do niej 60 firm doradczych działających w różnych regionach naszego kraju. Są to kancelarie prawne i podatkowe, radcy prawni, biura jakości, adwokaci, centra odszkodowań, firmy zajmujące się doradztwem prawnym i gospodarczym, poradnie, kancelarie finansowe, fundacje specjalizujące się w edukacji psychologicznej i inne.

Lista firm biorących udział w kampanii jest dostępna po zalogowaniu do serwisu infokonsument.pl. Zainteresowane osoby będą mogły skorzystać w tych przedsiębiorstwach m.in. z bezpłatnych usług konsultacyjnych z zakresu prawa konsumenckiego, odszkodowań, podatków, prawa cywilnego, prawa nieruchomości, ubezpieczeń, czy pozyskać informacje, na co zwrócić uwagę przy dokonywaniu zakupów w Internecie.

Sprawdzaj wiarygodność firm

Przed dokonaniem zakupu, np. wycieczki w biurze podróży, mieszkania u dewelopera, czy przed skorzystaniem z oferty sklepów internetowych, każdy może sprawdzić rzetelność płatniczą takiej firmy w biurze informacji gospodarczej. Dzięki temu możemy uzyskać dodatkową wiedzę, która pozwoli nam zminimalizować ryzyko podjęcia współpracy z nierzetelnym podmiotem.

W czasie trwania kampanii każda osoba będzie miała możliwość nieograniczonego, bezpłatnego skorzystania z usługi sprawdzenia informacji gospodarczej w Rejestrze Dłużników ERIF Biurze Informacji Gospodarczej na temat wybranej firmy.

Prawo do wiedzy na własny temat

Przy okazji Światowego Dnia Praw Konsument warto również pamiętać, że jednym z praw każdego konsumenta jest dostęp do wiedzy na własny temat w biurze informacji gospodarczej. Za pośrednictwem serwisu infoKonsument.pl możemy dowiedzieć się, jakie dane na nasz temat znajdują się w Rejestrze Dłużników ERIF BIG, kto pytał o nas w ciągu ostatnich 12 miesięcy i jakie informacje uzyskał. Każdy z nas ma prawo bezpłatnie uzyskać informacje na własny temat z biura informacji gospodarczej raz na 6 miesięcy. W czasie trwania akcji „Jak oni kupują” każda osoba będzie mogła bezpłatnie sprawdzić informacje na swój temat w Rejestrze.

Po co to robić? Banki, firmy pożyczkowe oraz inni usługodawcy sprawdzają wiarygodność płatniczą swoich klientów, m.in. poprzez sprawdzenie ich danych w BIG-u.

Prawo do odzyskania pieniędzy

Konsumenci mogą przekazywać informacje gospodarcze o niewywiązywaniu się ze zobowiązań pieniężnych przez kontrahentów, pod warunkiem, że posiadają tytuł wykonawczy (np. prawomocny wyrok sądu zaopatrzony w klauzulę wykonalności) dotyczący wierzytelności, którą chcą wpisać do Rejestru Dłużników ERIF BIG.

O czym konsument wiedzieć powinien?

Dodatkowo na dedykowanej stronie akcji „Jak oni kupują” konsumenci będą mogli pobrać e-Poradnik przygotowany przez partnerskie firmy doradcze. Znajdują się w nim m.in. odpowiedzi na pytania: na jakie klauzule należy zwrócić uwagę przy podpisywaniu umów? co zrobić w przypadku zakupu wadliwego towaru? jakie informacje na temat firm można znaleźć w biurze informacji gospodarczej? jak przyjąć spadek, by nie odziedziczyć długu?

Jak skorzystać z usług?

Aby wziąć udział w kampanii należy zalogować się do systemu infoKonsument.pl lub odwiedzić dedykowaną stronę www.infokonsument.pl/jak-oni-kupuja. Następnie kliknąć w jedną z zakładek: baza wiedzy, specjalne rabaty, darmowe sprawdzanie, darmowe dopisywanie, skorzystać z darmowej rejestracji w serwisie infoKonsument.pl lub zalogować się do niego. Po zalogowaniu, należy wybrać usługę, z której chcemy skorzystać.